Kommercielle tv-stationer øger indtjeningsgab til NRK
De kommercielle tv-stationer i Norge har i de seneste år øget omsætningsgabet til public service-stationen NRK. Det skriver Kampanje.
Ifølge det norske Medietilsynets rapport om norsk medieøkonomi omsatte de kommercielle tv-stationer for 6,9 mia. norske kr. i 2015, mens NRK havde driftsindtægter på 5,6 mia. norske. kr. Rapporten viser samtidig, at de kommercielle tv-stationers omsætning er blevet øget med 21,5 pct. de seneste fem år. NRK's indtægter er i samme periode steget med 12,1 pct.
"Dette er en udvikling, vi har set i mange år, og som jeg omtalte i NRK's licensbrev til regeringen, hvor vi bad om, at licensen bliver øget med 30 kr. pr. licensmodtager næste år. Jeg synes, at det er godt, at de kommercielle konkurrenter øger sine indtægter. Jeg under dem hver eneste krone," siger NRK's topchef Thor Gjermund Eriksen til Kampanje.
De kommercielle tv-stationers fremgang er især båret af bruger- og distributionsindtægter, som er øget med 50 pct. siden 2013. Omvendt har reklameindtægterne været stabile i samme periode.
Trods den voksende omsætning har tv-stationernes lønsomhed været nedadgående de sidste år, fremgår det af rapporten. Det skyldes store investeringer i dyre rettigheder til særligt sport.
2015 var også året, hvor de kommercielle tv-stationer for første gang nogensinde havde en større omsætning end de norske aviser.
Relaterede artikler:
NRK får nej til at hæve licensen
For abonnenter
Ingen interesseret i norsk public service-opgave
For abonnenter