MediaWatch

Kommercielle tv-stationer øger indtjeningsgab til NRK

Omsætningen hos de kommercielle tv-stationer i Norge er steget væsentligt mere end NRK's indtægter fra licensen. Lønsomheden presses dog af dyre rettigheder.

De kommercielle tv-stationer i Norge har i de seneste år øget omsætningsgabet til public service-stationen NRK. Det skriver Kampanje.

Ifølge det norske Medietilsynets rapport om norsk medieøkonomi omsatte de kommercielle tv-stationer for 6,9 mia. norske kr. i 2015, mens NRK havde driftsindtægter på 5,6 mia. norske. kr. Rapporten viser samtidig, at de kommercielle tv-stationers omsætning er blevet øget med 21,5 pct. de seneste fem år. NRK's indtægter er i samme periode steget med 12,1 pct.

"Dette er en udvikling, vi har set i mange år, og som jeg omtalte i NRK's licensbrev til regeringen, hvor vi bad om, at licensen bliver øget med 30 kr. pr. licensmodtager næste år. Jeg synes, at det er godt, at de kommercielle konkurrenter øger sine indtægter. Jeg under dem hver eneste krone," siger NRK's topchef Thor Gjermund Eriksen til Kampanje.

De kommercielle tv-stationers fremgang er især båret af bruger- og distributionsindtægter, som er øget med 50 pct. siden 2013. Omvendt har reklameindtægterne været stabile i samme periode.

Trods den voksende omsætning har tv-stationernes lønsomhed været nedadgående de sidste år, fremgår det af rapporten. Det skyldes store investeringer i dyre rettigheder til særligt sport.

2015 var også året, hvor de kommercielle tv-stationer for første gang nogensinde havde en større omsætning end de norske aviser.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Ny rapport om danskernes nyhedsbrug, første skridt mod aftale for DPCMO, startskud på Se og Hør-strategi og et nødopråb fra produktionsbranchen er blandt nogle af ingredienserne, der har sat smag på denne uge i mediebranchen. Få et overblik i ugens briefing.

EU vil kræve strengere kontrol med statslige annoncekroner

I et nyt udspil lægger Europa-Kommissionen nu op til flere krav til gennemsigtighed og fair tildeling, når alt fra regeringer til statsejede virksomheder køber reklameplads hos medierne. Forslaget møder opbakning hos Danske Medier, der dog overordnet ser lovforslaget som dårligt nyt for mediebranchen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs