MediaWatch

Kommercielle tv-stationer øger indtjeningsgab til NRK

Omsætningen hos de kommercielle tv-stationer i Norge er steget væsentligt mere end NRK's indtægter fra licensen. Lønsomheden presses dog af dyre rettigheder.

De kommercielle tv-stationer i Norge har i de seneste år øget omsætningsgabet til public service-stationen NRK. Det skriver Kampanje.

Ifølge det norske Medietilsynets rapport om norsk medieøkonomi omsatte de kommercielle tv-stationer for 6,9 mia. norske kr. i 2015, mens NRK havde driftsindtægter på 5,6 mia. norske. kr. Rapporten viser samtidig, at de kommercielle tv-stationers omsætning er blevet øget med 21,5 pct. de seneste fem år. NRK's indtægter er i samme periode steget med 12,1 pct.

"Dette er en udvikling, vi har set i mange år, og som jeg omtalte i NRK's licensbrev til regeringen, hvor vi bad om, at licensen bliver øget med 30 kr. pr. licensmodtager næste år. Jeg synes, at det er godt, at de kommercielle konkurrenter øger sine indtægter. Jeg under dem hver eneste krone," siger NRK's topchef Thor Gjermund Eriksen til Kampanje.

De kommercielle tv-stationers fremgang er især båret af bruger- og distributionsindtægter, som er øget med 50 pct. siden 2013. Omvendt har reklameindtægterne været stabile i samme periode.

Trods den voksende omsætning har tv-stationernes lønsomhed været nedadgående de sidste år, fremgår det af rapporten. Det skyldes store investeringer i dyre rettigheder til særligt sport.

2015 var også året, hvor de kommercielle tv-stationer for første gang nogensinde havde en større omsætning end de norske aviser.

Mere fra MediaWatch

Franske medier lander indholdsaftale med Facebook

En forhandlingsalliance, der bl.a. repræsenterer Le Monde og Le Figaro, har netop indgået en aftale med Facebook om visning af journalistisk indhold. Aftalen er et bevis på, hvad der kan opnås gennem løsningsorienteret dialog, siger det sociale medieselskab.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs