MediaWatch

Guldbrandsen: DR2 er som en omnibusavis

DR2 skal ikke lokke seerne til med breaking news, mener kanalchef Christoffer Guldbrandsen. Målet er at være en aktualitetskanal med debat, dokumentarer – og nyheder.

Agnete Schlichtkrull/DR
Foto: Agnete Schlichtkrull/DR

DR2 er en aktualitetskanal – ikke en nyhedskanal – fastslår DR2-chef Christoffer Guldbrandsen i Politiken. Tv-kanalen vil ikke satse på at tiltrække så mange seere som muligt med blinkende breaking news-bjælker ved først givne lejlighed.

"For mig er det en selvstændig pointe, at når der er skyderi i et storcenter i München, så river vi ikke spillefilmen af for at kigge på politiafspærring i tre timer, mens nogen spekulerer i, hvem der mon har gjort det, uden at folk bliver en bjælde klogere. Vi skal ikke derhen, men kun gå på, når det er vigtigt og væsentligt," siger Christoffer Guldbrandsen til Politiken i anledning af DR2’s 20 års fødselsdag.

Tv-kanalen er i DR-regi stedet, hvor man har ansvaret for at dække de store nyheder live, som de fleste kender det fra konkurrenten TV 2 News, men målet er at give seerne dybde og nye nuancer i nyhedsbilledet som en omnibusavis – og så få gentagelser som muligt, lyder kanalchefens ambitioner for DR2’s fremtid.

Han peger bl.a. på kanalens dækning af det amerikanske præsidentvalg som et eksempel på en vellykket DR2-flade. Her blev den daglige nyhedsdækning suppleret filmen "Frost/Nixon", en særudgave af nyhedsprogrammet "Deadline" med fokus på de amerikanske partiernes konventer og udsendelsen "Anne og Anders i USA". Ifølge Christoffer Guldbrandsen er den 7,5 timer lange dokumentar om den tidligere amerikanske fodboldspiller OJ Simpson også et eksempel på kvalitetsindhold, der tiltrækker seerne til kanalen.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere