MediaWatch

"Hvordan gør vi kagen større for danske medier?"

Sommer 7'eren. Naja Nielsen, stedfortrædende nyhedsdirektør på DR, opfordrer til at dreje mediedebatten over på, hvordan den samlede mediekage bliver større i stedet for at diskutere, hvordan kagen skal deles op.

Naja Nielsen, stedfortrædende nyhedsdirektør, DR | Foto: Bjarne Bergius Hermansen/DR

Feriefakta

Hvorhen: "Tre uger i Danmark og Spanien. Vi skal vise amerikanske venner rundt mellem bygerne i København og skal selv til bryllup hos nogle venner, der bor på en olivenfarm i Andalusien. Bagefter tager vi til Spaniens Atlanterhavs-kyst for at surfe med vores store døtre. "

Hvor længe: "Tre uger."

Hvilke medier: "Bøger, aviser og magasiner. Mit arbejdsliv er så fuld af skærme, at jeg ofte tager en pause i ferierne. Det kan være skønt ikke at have andre valg end at læse videre."

Q&A

Hvilken begivenhed i mediebranchen var forårets vigtigste?

"I år fik jeg for første gang en fornemmelse af, at alle i journalistbranchen nu har erkendt, at medieverden er forandret, og at der er no going back. Vi har mistet mange privilegier, fx at vi gamle medier i høj grad kunne styre nyhedsstrømmen, at vi var de eneste, der kunne udkomme, og at vi var annoncører og andre interessenters primære adgang til borgerne. Alt det er væk, men til gengæld er behovet for den journalistiske kerne større end nogensinde."

"Det er vores opgave at skille news fra views, at sortere i informationsorkanen og at undersøge fakta, være kritiske og nysgerrige på offentlighedens vegne. Alle mediehuse har fokus på nyudvikling, og det samme gælder os allesammen som journalister. Vi er begyndt at se på mulighederne og være mindre optaget af følelsen af sammenbrud."

Hvilken mediehistorie fik alt for lidt opmærksomhed?

"Den danske mediedebat virker nogle gange lidt snæver på mig. Som om der er en kage af en vis størrelse, vi skal dele. Vi skal i højere grad se på, hvordan vi gør kagen større og får flere mennesker til at bruge tid på dansk journalistik produceret til mennesker i Danmark. Hvis vi spilder de næste år på splid, risikerer vi, at kagen blot bliver mindre, og at danskerne bruger mere og mere tid på indhold skabt af globale giganter i stedet for på dansk indhold."

"Jeg mener, vi kan lære af vores mediekolleger i Sverige og Norge, hvor mange private medier er førende i de digitale nyudvikling, fordi de satsede digitalt allerede for 10 år siden. Der taler de også mere om at arbejde sammen, og det synes jeg også, vi burde gøre i Danmark. Min kritik her er også en selvkritik, for jeg mener, at DR, TV2, aviserne og de nye digitale danske medier alle har et ansvar for at finde ud af, hvordan vi styrker hinanden uden at ødelægge den sunde konkurrence."

Hvilke mediehistorie fik for meget – som den største ikke-historie?

"Det gør de fleste mediehistorier. De får i hvert fald aldrig for lidt."

Hvilken beslutning er den sværeste, du har taget, i foråret?

"Den handlede om mennesker. Den del af lederjobbet er det, der kræver mest."

Hvad er den største opgave, der venter på jobbet efter sommerferien?

"DR Nyheder er i en rigtig god gænge. Dr.dk er i rivende udvikling, vores TV-aviser har meget høje seertal og anses af danskerne for at være landets mest troværdige medie tæt fulgt af Radioavisen, og vores fagredaktioner trives med god plads til original journalistik og specialister. I midten har vi vores nyhedscenter, som, her fem år efter vi opfandt det, er blevet hjertet i DR Nyheder."

"I efteråret tager vi to yderligere skridt, når vi automatiserer afviklingen af vores store TV-aviser og relancerer vores DR Nyheder-app. Vores største udfordring er, at konkurrencen om menneskers tid er blevet enormt hård specielt på mobilen, som for en flertal af danskerne nu er det primære medie for nyheder. Hver gang du ser på din mobil, kan du lave tusind andre spændende ting end at sætte dig ind i arbejdsmiljøproblemerne hos Siemens eller baggrunden for briternes exit fra EU. Den udfordring deler vi med alle medier i verden."

Hvilket jobskifte var det mest opsigtsvækkende i mediebranchen i foråret?

"Jeg glæder mig til at se, hvad både Christian Jensen og Troels Mylenberg sætter i gang på Politiken og i Jysk Fynske Medier. Men ellers bliver det faktisk ved med at forundre mig, hvor mange mennesker, der er og bliver ansat i kommunikationjobs overalt. Jeg har respekt for faget kommunikation, men som samfundsborger bekymrer det mig, hvem der kritisk og uafhængigt skal efterprøve al den kommunikation. "

Hvilket mediespørgsmål mangler at blive stillet?

"I debatten om licens og mediestøtte savner jeg mere fokus på, hvad der gavner danskerne. Hvordan får vi mere og ikke mindre danskproduceret kvalitetsindhold på mobilen, i tv og i radioen, og hvordan får danskerne adgang til det? Der har været meget fokus på virksomheder og institutioner i debatten frem for på, hvad medieudviklingen betyder for borgerne."

Mere fra MediaWatch

Portræt: Pernille Holbøll er både en kontant eksekvator og "et suverænt valg"

Pernille Holbøll er steget til vejrs i Mediedanmark og træder nu ind som ansv. chefredaktør på B.T. Tidligere chefer og kolleger beskriver hende som en af de bedste i branchen til at eksekvere på de digitale strategier, men også hvordan hun har været både kontant og utålmodig, men har gennemgået en udvikling som leder de seneste år.

Jobindex ser overskud vokse med 40 pct.

”Antallet offentlige jobannoncer på det højeste niveau, vi nogensinde har målt,” lyder det fra adm. direktør i Jobindex i forbindelse med offentliggørelse af kvartalsrapport.

DR-sportschef stopper

DR skal se sig om efter en ny sportschef, da den nuværende skifter branche efter syv år i spidsen for DR Sporten.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs