En del af Watch Medier

MediaWatchtirsdag31. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
22.07.2016kl. 11.24

"Hvordan gør vi kagen større for danske medier?"

Sommer 7'eren. Naja Nielsen, stedfortrædende nyhedsdirektør på DR, opfordrer til at dreje mediedebatten over på, hvordan den samlede mediekage bliver større i stedet for at diskutere, hvordan kagen skal deles op.
Naja Nielsen, stedfortrædende nyhedsdirektør, DR | Foto: Bjarne Bergius Hermansen/DR
af THOMAS NYGAARD MADSEN

Feriefakta

Hvorhen: "Tre uger i Danmark og Spanien. Vi skal vise amerikanske venner rundt mellem bygerne i København og skal selv til bryllup hos nogle venner, der bor på en olivenfarm i Andalusien. Bagefter tager vi til Spaniens Atlanterhavs-kyst for at surfe med vores store døtre. "

Hvor længe: "Tre uger."

Hvilke medier: "Bøger, aviser og magasiner. Mit arbejdsliv er så fuld af skærme, at jeg ofte tager en pause i ferierne. Det kan være skønt ikke at have andre valg end at læse videre."

Q&A

Hvilken begivenhed i mediebranchen var forårets vigtigste?

"I år fik jeg for første gang en fornemmelse af, at alle i journalistbranchen nu har erkendt, at medieverden er forandret, og at der er no going back. Vi har mistet mange privilegier, fx at vi gamle medier i høj grad kunne styre nyhedsstrømmen, at vi var de eneste, der kunne udkomme, og at vi var annoncører og andre interessenters primære adgang til borgerne. Alt det er væk, men til gengæld er behovet for den journalistiske kerne større end nogensinde."

"Det er vores opgave at skille news fra views, at sortere i informationsorkanen og at undersøge fakta, være kritiske og nysgerrige på offentlighedens vegne. Alle mediehuse har fokus på nyudvikling, og det samme gælder os allesammen som journalister. Vi er begyndt at se på mulighederne og være mindre optaget af følelsen af sammenbrud."

Hvilken mediehistorie fik alt for lidt opmærksomhed?

"Den danske mediedebat virker nogle gange lidt snæver på mig. Som om der er en kage af en vis størrelse, vi skal dele. Vi skal i højere grad se på, hvordan vi gør kagen større og får flere mennesker til at bruge tid på dansk journalistik produceret til mennesker i Danmark. Hvis vi spilder de næste år på splid, risikerer vi, at kagen blot bliver mindre, og at danskerne bruger mere og mere tid på indhold skabt af globale giganter i stedet for på dansk indhold."

"Jeg mener, vi kan lære af vores mediekolleger i Sverige og Norge, hvor mange private medier er førende i de digitale nyudvikling, fordi de satsede digitalt allerede for 10 år siden. Der taler de også mere om at arbejde sammen, og det synes jeg også, vi burde gøre i Danmark. Min kritik her er også en selvkritik, for jeg mener, at DR, TV2, aviserne og de nye digitale danske medier alle har et ansvar for at finde ud af, hvordan vi styrker hinanden uden at ødelægge den sunde konkurrence."

Hvilke mediehistorie fik for meget – som den største ikke-historie?

"Det gør de fleste mediehistorier. De får i hvert fald aldrig for lidt."

Hvilken beslutning er den sværeste, du har taget, i foråret?

"Den handlede om mennesker. Den del af lederjobbet er det, der kræver mest."

Hvad er den største opgave, der venter på jobbet efter sommerferien?

"DR Nyheder er i en rigtig god gænge. Dr.dk er i rivende udvikling, vores TV-aviser har meget høje seertal og anses af danskerne for at være landets mest troværdige medie tæt fulgt af Radioavisen, og vores fagredaktioner trives med god plads til original journalistik og specialister. I midten har vi vores nyhedscenter, som, her fem år efter vi opfandt det, er blevet hjertet i DR Nyheder."

"I efteråret tager vi to yderligere skridt, når vi automatiserer afviklingen af vores store TV-aviser og relancerer vores DR Nyheder-app. Vores største udfordring er, at konkurrencen om menneskers tid er blevet enormt hård specielt på mobilen, som for en flertal af danskerne nu er det primære medie for nyheder. Hver gang du ser på din mobil, kan du lave tusind andre spændende ting end at sætte dig ind i arbejdsmiljøproblemerne hos Siemens eller baggrunden for briternes exit fra EU. Den udfordring deler vi med alle medier i verden."

Hvilket jobskifte var det mest opsigtsvækkende i mediebranchen i foråret?

"Jeg glæder mig til at se, hvad både Christian Jensen og Troels Mylenberg sætter i gang på Politiken og i Jysk Fynske Medier. Men ellers bliver det faktisk ved med at forundre mig, hvor mange mennesker, der er og bliver ansat i kommunikationjobs overalt. Jeg har respekt for faget kommunikation, men som samfundsborger bekymrer det mig, hvem der kritisk og uafhængigt skal efterprøve al den kommunikation. "

Hvilket mediespørgsmål mangler at blive stillet?

"I debatten om licens og mediestøtte savner jeg mere fokus på, hvad der gavner danskerne. Hvordan får vi mere og ikke mindre danskproduceret kvalitetsindhold på mobilen, i tv og i radioen, og hvordan får danskerne adgang til det? Der har været meget fokus på virksomheder og institutioner i debatten frem for på, hvad medieudviklingen betyder for borgerne."

Relaterede artikler:

  • Christian Kemp, adm. direktør, Discovery Networks Danmark. | Foto: PR/Discovery Networks

    "Prissætningen af TV 2 er et overset emne"

  • Foto: Finn Frandsen/Polfoto/Arkiv

    Haarder: DR og Radio24syv lyder ofte som Nørrebro Lokalradio

    For abonnenter

  • "Journalister skal holde op med at spå"

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Screenshot
Aviser

Spareplan udløser ni nedlagte stillinger hos Kristeligt Dagblad

Stillingsnedlæggelserne sker ved en blanding af afskedigelser, frivillige fratrædelser og vakante stillinger, der ikke bliver genbesat, fortæller adm. direktør Hans-Christian Kock.
  • Fald i abonnenter udløser behov for besparelser på Kristeligt Dagblad
  • Kristeligt Dagblad skal finde besparelser for fem millioner

For abonnenter

Foto: Andreas Haubjerg
Forlag

Rapport viser nye forskydninger i forlags produktion af oversat litteratur

For abonnenter

Foto: Thomas Borberg/Ritzau Scanpix
Digital

TV 2 topper listen over udgivere med flest digitale brugere

For abonnenter

Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
TV

Mere end to millioner så dansk VM-sejr

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
TV

Læge kræver 1,5 millioner af TV 2 for omtale af fedmeoperationer

Foto: Screenshot
Politik

Grakom får støtte til projekt om bæredygtighed

For abonnenter

Læs også

Foto: Pr Foto/jp/politikens Hus
Aviser

Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om"

JP/Politikens Hus landede et trecifret millionunderskud og fik kun vækst på toppen takket være tilføjelsen af distributøren Dao. Læs MediaWatchs interview med topchef Stig Ørskov om årets udfordringer og forventningerne til 2023.

For abonnenter

Stig Møller Christensen er digital og kommerciel direktør på TV 2. | Foto: TV 2 / Miklos Szabo
TV

TV 2 har succes med indsats mod deling af kodeord

Efter tv-stationen som varslet har sat ind mod brugeres deling af konti, ser kommerciel direktør en nedgang i andelen af abonnenter, der deler i strid med reglerne.

For abonnenter

Foto: Thomas Borberg/Ritzau Scanpix
Digital

TV 2 topper listen over udgivere med flest digitale brugere

I gennemsnit havde tv2.dk og fire TV 2-apps 3,2 mio. månedlige brugere sidste år og lagde dermed pæn afstand til de private mediekoncerner. Positionen skyldes strategiskifte, siger TV 2-chef.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Læge kræver 1,5 millioner af TV 2 for omtale af fedmeoperationer – 30. jan.
  • Spareplan udløser ni nedlagte stillinger hos Kristeligt Dagblad – 30. jan.
  • Rapport viser nye forskydninger i forlags produktion af oversat litteratur – 30. jan.
  • Mere end to millioner så dansk VM-sejr – 30. jan.
  • Grakom får støtte til projekt om bæredygtighed – 30. jan.
  • Ombudsmanden må igen opgive at finde navn i Rasmus Prehns bilagssag – 30. jan.
  • Datatilsynet vil gøre GDPR folkeligt med ny kampagne – 30. jan.
  • TV 2 topper listen over udgivere med flest digitale brugere – 30. jan.
  • Svenske medieinvesteringer aftog i november og december – 30. jan.
  • Digitaliseringspulje åbner for små og mellemstore virksomheder – 30. jan.
  • Dao-konkurrent vil udvide med flere pakkeshops efter Postnord-melding – 30. jan.
  • Bauer Media varsler nedskæringer i Sverige – 30. jan.
  • KMD ansætter ny pressechef – 30. jan.
  • TV 2 har succes med indsats mod deling af kodeord – 30. jan.
  • Facebook-ejers ledelse sporer fremgang efter hårdt 2022 – 30. jan.
Flere nyheder

Job

  • Life science journalist

  • Digital Marketing Manager -CPH

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Publiceringsredaktør til DRTV

Se flere jobs

Watch Job

  • People and Operations Partner

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Scrum Master with a practical approach

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

Se flere jobs

Job

  • Life science journalist

  • Digital Marketing Manager -CPH

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Publiceringsredaktør til DRTV

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge