MediaWatch

Britiske unge skærer 25 pct af tv-seningen på fem år

De yngre briter skærer kraftigt ned på den traditionelle flow-tv-sening, der dog stadig indtager førstepladsen som de unges mest brugte tv-platform.

Foto: Paul Sakuma/AP/Polfoto/Arkiv

Ganske som herhjemme i Danmark siger de unge i Storbritannien farvel og tak til traditionelt flow-tv. I stedet kaster de deres kærlighed på online-tjenester såsom Netflix og BBC's Iplayer, skriver The Guardian med henvisning til Ofcom, der regulerer blandt andet tv-markedet i Storbritannien.

Ifølge Ofcom ser briterne i gennemsnit 3 timer og 36 minutters tv om dagen. Det er et fald på 26 minutter i løbet af de seneste fem år, og for de 16-24-årige er faldet på mere end 25 pct. Til gengæld ser briter over 65 nogenlunde lige så meget tv nu, som de gjorde for fem år siden.

For de 16-24-årige tegner flow-tv-seningen sig for 36 pct. af forbruget af levende billeder i dag. For personer over 65 år er den tilsvarende andel 83 pct.

Selvom de unges tv-sening går tilbage, så er traditionelt tv stadig mere brugt end eksempelvis betalt on-demand-tv, der tegner sig for 20 pct. af den unge målgruppes tv-forbrug.

Herhjemme falder de unges tv-forbrug også. I juni vurderede DR Medieforskning, at tv-seningen for de 15-29-årige var faldet med 25-30 pct. på et enkelt år.

Mere fra MediaWatch

Aller Media-topchef om nedlæggelse af printmagasin til unge: "Tiden er moden"

Næste år ville ”Vi Unge” som printmagasin være fyldt 60 år. Men fra årsskiftet er den trykte version af magasinet til teenagepiger fortid. Topchef i Aller Media kalder det en ”meget logisk beslutning” og forklarer samtidig, hvad der ligger bag en række andre, større ændringer i Aller Medias redaktionelle setup.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs