MediaWatch

Britiske unge skærer 25 pct af tv-seningen på fem år

De yngre briter skærer kraftigt ned på den traditionelle flow-tv-sening, der dog stadig indtager førstepladsen som de unges mest brugte tv-platform.

Foto: Paul Sakuma/AP/Polfoto/Arkiv

Ganske som herhjemme i Danmark siger de unge i Storbritannien farvel og tak til traditionelt flow-tv. I stedet kaster de deres kærlighed på online-tjenester såsom Netflix og BBC's Iplayer, skriver The Guardian med henvisning til Ofcom, der regulerer blandt andet tv-markedet i Storbritannien.

Ifølge Ofcom ser briterne i gennemsnit 3 timer og 36 minutters tv om dagen. Det er et fald på 26 minutter i løbet af de seneste fem år, og for de 16-24-årige er faldet på mere end 25 pct. Til gengæld ser briter over 65 nogenlunde lige så meget tv nu, som de gjorde for fem år siden.

For de 16-24-årige tegner flow-tv-seningen sig for 36 pct. af forbruget af levende billeder i dag. For personer over 65 år er den tilsvarende andel 83 pct.

Selvom de unges tv-sening går tilbage, så er traditionelt tv stadig mere brugt end eksempelvis betalt on-demand-tv, der tegner sig for 20 pct. af den unge målgruppes tv-forbrug.

Herhjemme falder de unges tv-forbrug også. I juni vurderede DR Medieforskning, at tv-seningen for de 15-29-årige var faldet med 25-30 pct. på et enkelt år.

Mere fra MediaWatch

Medieklummen: Det smalle forlig er en plet på en ny ministers cv

Moderniseringen af Public Service Puljen og lukning af 24syv vil give et ”klatvist støttecirkus”, og kulturbidraget skulle have været klappet af med OECD, inden det blev en del af aftalen. Ugens klummeskribent kalder den nye medieaftale en plet på Kulturminister Ane Halsboe-Jørgensens cv.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs