MediaWatch

DR måler seeres sved og hjerneaktivitet

Medieforsker ved DR slår til lyd for mere evaluering af seeres emotionelle reaktioner på tv-indhold. Metoden vil blive brugt før ny historisk DR-satsning.

Lene Heiselberg, medieforsker ved DR Medieforskning | Foto: DR/Bjarne Bergius Hermansen

Siden 2013 har DR målt, hvor meget testpersoner sveder, og hvordan de bruger deres hjerne, når de ser dramaserier. Og der er mere af den slags på vej, skriver DR.

Lene Heiselberg, medieforsker ved DR Medieforskning og erhvervs-ph.d. ved Institut for Kommunikation på Aalborg Universitet, argumenterer i en afhandling for, at seernes emotionelle oplevelse af tv betyder mere, end man skulle tro.

"Afdækker man kun den bevidste del af, hvad seerne oplever, afdækker man måske kun 20 procent af deres oplevelse. Det er lidt som med toppen af et isbjerg, hvor der også er meget mere nedenunder," siger Lene Heiselberg til DR.

DR har siden 2013 brugt de emotionelle faktorer, når DR Panelet, der blandt andet er testpersoner på nye DR-dramaserier, ser kommende serier. Det har ført til anbefalinger om, hvad DR Fiktion kan gøre anderledes for at forbedre seernes oplevelse af DR's serier.

De emotionelle målinger vil også blive brugt, når den historiske satsning "Historien om Danmark", der bliver vist i 2017 i samarbejde med Nationalmuseet og Slots- og Kulturstyrelsen, bliver vist for de første seere.

Mere fra MediaWatch

Yousee-ejer skyder gang i historisk it-projekt

Nuuday sætter nu gang i et fireårigt digitalt transformationsprojekt, der kommer til at stå koncernen i en milliard kroner. Op mod 80 pct. af de gamle systemer fra TDC-tiden skiftes ud. Investeringen skal sikre Nuudays digitale udvikling.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs