MediaWatch

Comcast overtager DreamWorks Animation

Den amerikanske mediekæmpe vil ramme Disney med storopkøb.

Foto: DreamWorks Animation/AP/Polfoto/Arkiv

Den amerikanske mediekæmpe Comcast Corp., som bl.a. står bag NBCUniversal, meddeler, at selskabet har købt DreamWorks Animation.

Det skriver bl.a. Reuters og CNN Money.

Prisen lyder på 3,8 mia. dollar - 25 mia. kr. - eller 41 dollar per aktie, hvilket igen svarer til 27 pct. over handelsværdien af aktien.

Handlen står til at gå igennem inden årsskiftet, og ifølge Comcast selv sker overtagelsen for at gøre det muligt at udfordre en anden mediegigant, nemlig Disney, skriver Reuters.

Comcast vil med købet af DreamWorks Animation overtage seersucceser som "Shrek" og "Kung Fu Panda", som ifølge det britiske nyhedsbureau vil kunne bruges i nogle af de forlystelsesparker, som Comcast også ejer, og i diverse forbrugerprodukter. Dertil kommer DreamWorks ' adgang til digitale platforme som Netflix.

Ifølge Craig Moffett, analytiker hos Moffett Nathanson, er der tale om en fornuftig strategi for Comcast, fordi handlen giver selskabet rettighederne til mange tegnefilmskarakterer m.m.

"Der er masser af muligheder for dem for at skabe interessant indhold ud af alle disse brands og tjene penge på dem," udtaler han til Reuters.

DreamWorks Animation er en udløber af DreamWorks Studios, som Jeffrey Katzenberg, Steven Spielberg og David Geffen står bag.

Tidligere Buzzfeed-chef satser på nyt nichemedie

Flere seere luner hos Time Warner

Comcast kaster milliarder i japansk temapark

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Ny rapport om danskernes nyhedsbrug, første skridt mod aftale for DPCMO, startskud på Se og Hør-strategi og et nødopråb fra produktionsbranchen er blandt nogle af ingredienserne, der har sat smag på denne uge i mediebranchen. Få et overblik i ugens briefing.

EU vil kræve strengere kontrol med statslige annoncekroner

I et nyt udspil lægger Europa-Kommissionen nu op til flere krav til gennemsigtighed og fair tildeling, når alt fra regeringer til statsejede virksomheder køber reklameplads hos medierne. Forslaget møder opbakning hos Danske Medier, der dog overordnet ser lovforslaget som dårligt nyt for mediebranchen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs