MediaWatch

Viacom overrasker med højere indtjening end ventet

Selskabet bag MTV og Comedy Central kom bedre end ventet ud af andet kvartal. Det skyldes bl.a. to film, der klarere sig godt.

Foto: Mark Lennihan/AP/Polfoto/Arkiv

Den amerikanske medievirksomhed Viacom overraskede i andet kvartal med en højere indtjening end ventet.

I kvartalet landede tv-distributøren, der ejer både MTV og Comedy Central, en indtjening per aktie på 76 cent, hvilket er en smule højere end analytikernes forventninger om en indtjening på 72 cent per aktie ifølge data fra Bloomberg.

Den samlede omsætning i kvartalet faldt omkring 3 pct. til 3 mia. dollar, hvoraf 1 pct. af faldet skyldes valutamodvind. Til sammenligning havde analytikerne ventet en omsætning på 2,98 mio. dollar.

Det var særligt de to film "Daddy's Home" og "The Big Short", der fik premiere sent i første kvartal, der påvirkede indtjeningen positivt, og på verdensplan er biografomsætningen steget med 6 pct. til 217 mio. dollar i andet kvartal. Det var dog ikke nok til at få den samlede omsætning til at vokse.

Det justerede driftsresultat landede på 586 mio. dollar, hvilket svarer til et fald på 29 pct. i forhold til andet kvartal i 2015. Selskabets Media Networks-afdelingen oplevede et fald i driftsresultat på 11 pct. til 805 mio. dollar fra 903 mio. dollar, mens Filmed Entertainment endte med et underskud på 136 mio. dollar som følge af dårlige resultater fra et par film, der havde premiere i kvartalet.

/ritzau/FINANS

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs