MediaWatch

Tv-konflikt har kostet Canal Digital tæt på 20.000 kunder

Tv-distributøren har mistet i underkanten af 20.000 kunder i første kvartal. Hovedårsagen er konflikten med Discovery, der betød sort skærm i næsten to uger.

Canal Digitals ejer, Telenor, meddeler, at tv-distributøren har mistet 19.000 kunder i årets første tre måneder. | Foto: Stine Bidstrup/Polfoto/Arkiv

I næsten to uger i begyndelsen af februar oplevede kunder hos Canal Digital sort skærm på Discoverys kanaler, fordi de to parter ikke kunne blive enige om en ny distributionsaftale. Aftalen kom dog i hus, og kanalerne vendte tilbage på skærmen.

Men de to ugers sort skærm har kostet Canal Digital dyrt på kundefronten. Ifølge Kampanje viser regnskabet fra Telenor, som ejer Canal Digital, at distributionsselskabet har tabt 19.000 skandinaviske kunder fra januar til marts i år.

"Vi konstaterer, at hændelsen i begyndelsen af februar er den vigtigste årsag til den negative udvikling i antallet af abonnenter i første kvartal," siger kommunikationsdirektør i Telenor Broadcast, Scott Engbretsen, til Kampanje.

Kundetabet har dog ikke effekt på omsætningen og resultatet for første kvartal. Driftsresultatet blev tværtimod øget med 40 mio. norske kr. sammenlignet med samme kvartal i 2015 og endte på 198 mio. norske. kr. Omsætningen steg fra 1,11 mia. norske kr. til 1,14 mia. norske kr.

Canal Digital havde ved indgangen til andet kvartal 878.000 kunder.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs