En del af Watch Medier

MediaWatchtirsdag31. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
11.04.2016kl. 11.47

Medieforskere: Tv-nyheder under pres i USA og England

Den digitale omstilling betyder, at tv står over for de samme udfordringer, som printmedier gjorde for ti år siden. Ny rapport sætter spørgsmålstegn ved tv-nyhedernes fremtidsudsigter i England og USA.
af MORTEN STEEN

Den digitale omstilling har været hård ved de fleste printaviser. Færre læsere og mindre oplagstal er velkendte konsekvenser. Mens aviserne har kæmpet med forandringerne i en længere årrække, har tv-stationer i vidt omfang været forholdsvis uberørte af den digitale omstilling. De dage er slut ifølge medieforsker Rasmus Kleis Nielsen.

”Tv skulle være anderledes, mere modstandsdygtig over for digital disruption end print. I lang tid var det tilfældet. Sådan er det ikke længere. Tv står i dag over for den fulde pallette af kreativ destruktion og digital disruption på en skala svarende til, hvad andre i mediebranchen har stået over for,” skriver Rasmus Kleis Nielsen og Richard Sambrook fra Oxford universitets institut for journalistik, Reuters Institute, på Nieman Lab.

Siden 2012 er tv-seningen i England og USA faldet med tre-fire pct. – om året. Nedgangen i antallet af seere minder ifølge Reuters Institute om den tilbagegang i læsertallet, som aviserne oplevede på print i begyndelsen af årtusindet.

I artiklen peger forfatterne på, at særligt nyhedsudsendelserne i de to lande er hårdt ramte af de yngre generationers forkærlighed for andre platforme. Det betyder, at alderen er højere for gennemsnitsseeren af tv-nyheder end den gennemsnitlige avislæser.

I en ny rapport peger Reuters Institute på, at tv-nyhederne er under pres – og det vil blot vokse i de kommende år.

”Der er ingen grund til at tro, at en generation, der er vokset op med og nyder digital on-demand, socialt og mobilt video-sening på tværs af en række forbundne devices på et tidspunkt vil foretrække live, linært flow-tv, der er bundet til en enkelt platform, blot fordi de bliver ældre,” udtaler Rasmus Kleis Nielsen, der er medieforsker og leder af Reuters Institute for the Study of Journalism Oxford Universitet.

Relaterede artikler:

  • Rasmus Kleis Nielsen har siden 1.1.2015 været forskningsleder ved Reuters Institute for the Study of Journalism på universitet i Oxford, hvor han kom til fra RUC's Center for Kommunikation og Medier.

    Forsker: Trafiktal vinder indpas på redaktionerne

  • Foto: Kirsty Wigglesworth/Polfoto/Arkiv

    Medieforsker: Printavisen har stadig en fremtid

  • BBC-kanal flytter fra tv til nettet

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Screenshot
Aviser

Spareplan udløser ni nedlagte stillinger hos Kristeligt Dagblad

Stillingsnedlæggelserne sker ved en blanding af afskedigelser, frivillige fratrædelser og vakante stillinger, der ikke bliver genbesat, fortæller adm. direktør Hans-Christian Kock.
  • Fald i abonnenter udløser behov for besparelser på Kristeligt Dagblad
  • Kristeligt Dagblad skal finde besparelser for fem millioner

For abonnenter

Foto: Andreas Haubjerg
Forlag

Rapport viser nye forskydninger i forlags produktion af oversat litteratur

For abonnenter

Foto: Thomas Borberg/Ritzau Scanpix
Digital

TV 2 topper listen over udgivere med flest digitale brugere

For abonnenter

Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
TV

Mere end to millioner så dansk VM-sejr

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
TV

Læge kræver 1,5 millioner af TV 2 for omtale af fedmeoperationer

Foto: Screenshot
Politik

Grakom får støtte til projekt om bæredygtighed

For abonnenter

Læs også

Foto: Ida Marie Odgaard
Digital

Digitaliseringspulje åbner for små og mellemstore virksomheder

Nu bliver årets første SMV:Digital-pulje åbnet for ansøgninger. Den skal hjælpe virksomheder med rådgivning eller investeringer i digitalisering af eksempelvis abonnementsløsninger.

For abonnenter

Foto: Thomas Borberg/Ritzau Scanpix
Digital

TV 2 topper listen over udgivere med flest digitale brugere

I gennemsnit havde tv2.dk og fire TV 2-apps 3,2 mio. månedlige brugere sidste år og lagde dermed pæn afstand til de private mediekoncerner. Positionen skyldes strategiskifte, siger TV 2-chef.

For abonnenter

Stig Møller Christensen er digital og kommerciel direktør på TV 2. | Foto: TV 2 / Miklos Szabo
TV

TV 2 har succes med indsats mod deling af kodeord

Efter tv-stationen som varslet har sat ind mod brugeres deling af konti, ser kommerciel direktør en nedgang i andelen af abonnenter, der deler i strid med reglerne.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Læge kræver 1,5 millioner af TV 2 for omtale af fedmeoperationer – 30. jan.
  • Spareplan udløser ni nedlagte stillinger hos Kristeligt Dagblad – 30. jan.
  • Rapport viser nye forskydninger i forlags produktion af oversat litteratur – 30. jan.
  • Mere end to millioner så dansk VM-sejr – 30. jan.
  • Grakom får støtte til projekt om bæredygtighed – 30. jan.
  • Ombudsmanden må igen opgive at finde navn i Rasmus Prehns bilagssag – 30. jan.
  • Datatilsynet vil gøre GDPR folkeligt med ny kampagne – 30. jan.
  • TV 2 topper listen over udgivere med flest digitale brugere – 30. jan.
  • Svenske medieinvesteringer aftog i november og december – 30. jan.
  • Digitaliseringspulje åbner for små og mellemstore virksomheder – 30. jan.
  • Dao-konkurrent vil udvide med flere pakkeshops efter Postnord-melding – 30. jan.
  • Bauer Media varsler nedskæringer i Sverige – 30. jan.
  • KMD ansætter ny pressechef – 30. jan.
  • TV 2 har succes med indsats mod deling af kodeord – 30. jan.
  • Facebook-ejers ledelse sporer fremgang efter hårdt 2022 – 30. jan.
Flere nyheder

Job

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Life science journalist

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Digital Marketing Manager -CPH

Se flere jobs

Watch Job

  • People and Operations Partner

  • Business Intelligence Specialist

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

Se flere jobs

Job

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Life science journalist

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Digital Marketing Manager -CPH

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge