MediaWatch

DR giver X Factor ti års jubilæum med ny sæson

Kort før niende sæson afsluttes, annoncerer DR, at talentshowet vender tilbage næste år.

Foto: Mikkel Khan Tariq/Polfoto/Arkiv

DR's talentshow X Factor kan fejre ti års jubilæum, når fredagsshowet endnu engang toner over skærmen i 2017. Det skriver DR i en pressemeddelelse.

DR har således købt ind på endnu en sæson af X Factor, der produceres af tv-produktionsselskabet Blu, endnu før niende sæson er afsluttet.

"Jeg er simpelthen så glad på seernes vegne. X Factor har igen i 2016 bevist, at det er et program som formår at samle befolkningen. Da vi lavede første sæson af programmet tilbage i 2008, havde jeg ikke i min vildeste fantasi turde håbe på, at vi ville kunne annoncere en 10. sæson i 2017. Jeg er så pavestolt," udtaler DR's underholdningschef, Jan Lagermand Lundme, i pressemeddelelsen.

DR skriver i pressemeddelelsen, at X Factor i år blevet set af 1,4 mio. seere i snit og opnået en seerandel på 61 pct. 

Ingen udløbsdato

Med offentliggørelsen af en ny sæson af X Factor, følger DR op på tidligere udmeldinger om, at X Factor ikke har nogen udløbsdato, så længe det kan samle danskerne foran skærmen.

Programmets tilstedeværelse på DR har ellers været omdiskuteret og et af de mest fremhævede eksempler i diskussionen om, hvad der er public service eller ej. Senest i oktober satte kulturminister Bertel Haarder (V) spørgsmålstegn ved public service-værdien af programmet i et interview med Kulturen på News.

"Jeg havde besøg af min belgiske kollega, og han blev meget overrasket over, at et program som X Factor blev sendt på en public service-kanal. Det kunne han ikke forstå. Det er et godt eksempel på, at Danmarks Radio går udover kanten af det, som hører hjemme under begrebet public service," sagde han.

Mere fra MediaWatch

Podimo-partnerskab åbner dør til podcastmarkedet for Drive

En aftale om undersøgende journalistiske podcastserier til Podimo er første skridt mod en egentlig lydafdeling i produktionsselskabet Drive, der hidtil kun har lavet tv. Broadcasterne efterspørger i højere grad lydkompetencer, lyder det fra producent.

Portræt: Pernille Holbøll er både en kontant eksekvator og "et suverænt valg"

Pernille Holbøll er steget til vejrs i Mediedanmark og træder nu ind som ansv. chefredaktør på B.T. Tidligere chefer og kolleger beskriver hende som en af de bedste i branchen til at eksekvere på de digitale strategier, men også hvordan hun har været både kontant og utålmodig, men har gennemgået en udvikling som leder de seneste år.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs