DR giver X Factor ti års jubilæum med ny sæson
DR's talentshow X Factor kan fejre ti års jubilæum, når fredagsshowet endnu engang toner over skærmen i 2017. Det skriver DR i en pressemeddelelse.
DR har således købt ind på endnu en sæson af X Factor, der produceres af tv-produktionsselskabet Blu, endnu før niende sæson er afsluttet.
"Jeg er simpelthen så glad på seernes vegne. X Factor har igen i 2016 bevist, at det er et program som formår at samle befolkningen. Da vi lavede første sæson af programmet tilbage i 2008, havde jeg ikke i min vildeste fantasi turde håbe på, at vi ville kunne annoncere en 10. sæson i 2017. Jeg er så pavestolt," udtaler DR's underholdningschef, Jan Lagermand Lundme, i pressemeddelelsen.
DR skriver i pressemeddelelsen, at X Factor i år blevet set af 1,4 mio. seere i snit og opnået en seerandel på 61 pct.
Ingen udløbsdato
Med offentliggørelsen af en ny sæson af X Factor, følger DR op på tidligere udmeldinger om, at X Factor ikke har nogen udløbsdato, så længe det kan samle danskerne foran skærmen.
Programmets tilstedeværelse på DR har ellers været omdiskuteret og et af de mest fremhævede eksempler i diskussionen om, hvad der er public service eller ej. Senest i oktober satte kulturminister Bertel Haarder (V) spørgsmålstegn ved public service-værdien af programmet i et interview med Kulturen på News.
"Jeg havde besøg af min belgiske kollega, og han blev meget overrasket over, at et program som X Factor blev sendt på en public service-kanal. Det kunne han ikke forstå. Det er et godt eksempel på, at Danmarks Radio går udover kanten af det, som hører hjemme under begrebet public service," sagde han.
Relaterede artikler:
Top 20: "X Factor" tager spidsen for femte gang
For abonnenter
Top 20: Talenter, quiz og livsstil trak tv-publikum til
For abonnenter