MediaWatch

Copydan får hård kritik fra erhvervsorganisationer

Copydans opkrævning for tv-rettigheder er uigennemskuelig og urimelig høj, mener erhvervsorganisationer.

Det er umuligt for restauranter, hoteller og campingpladser at gennemskue reglerne for at vise tv, og Copydan bidrager til forvirring med uigennemskuelige regler og urimelig opkrævninger. Sådan lyder kritikken mod rettighedsorganisationen fra erhvervsorganisationerne Horesta og Danmarks Restauranter & Caféer. Det skriver Berlingske Business.

En barejer i Aalborg er blevet mødt af krav om at betale et månedligt beløb for at vise reklamer og optakter til sportsbegivenheder. Baren betaler allerede tv-selskabet Viasat for retten til at vise sportskampene, men skal ifølge Copydan desuden lægge 4 kr. pr. tomme tv-skærm i i offentlig visningsafgift til rettighedsorganisationen.

”Copydan kræver et urimeligt højt vederlag for at vise reklamer og optakt til sportstransmissioner, som organisationen ikke vil redegøre nærmere for,” siger Jeppe Møller-Herskind, jurist i Danmarks Restaurationer & Caféer.

Horesta kritiserer desuden Copydan for at stå bag et uigennemskueligt system, der gør det vanskeligt for virksomheder at leve op til ophavsrettigshedsloven.

Copydans medlemmer ejer kun rettighederne til nogle tv-udsendelser. Derfor er det vanskeligt at udarbejde et forenklet system, lyder svaret på kritikken fra Copydan.

”Vi vil gerne forsøge at gøre det mere overskueligt for brugerne. Men vi kan ikke tvinge rettighedshaverne ind i et centralt system,” siger adm. direktør i Copydan, Jacob Hedebrink, til Berlingske.

Copydan er non-profit organisation, der opkræver afgifter for brug af kunst og kultur. Sidste år indsamlede organisationen knap 1,5 mia. kr., som blev fordelt til rettighedshavere i form af komponister, forfattere og tv-producenter.

Forsiden lige nu

Briefing: Ugen i mediebranchen

Regeringen går efter kun at sælge 49 pct. af TV 2, ugebladskæmpen Aller kom med regnskab, som ikke så godt ud for den danske dels vedkommende, og DF meldte sig klar til at skrue på de ønskede DR-besparelser. Det er blevet tid til ugens tour gennem mediebranchens største begivenheder.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere