MediaWatch

Copydan får hård kritik fra erhvervsorganisationer

Copydans opkrævning for tv-rettigheder er uigennemskuelig og urimelig høj, mener erhvervsorganisationer.

Foto: Niels Hougaard/Polfoto/Arkiv

Det er umuligt for restauranter, hoteller og campingpladser at gennemskue reglerne for at vise tv, og Copydan bidrager til forvirring med uigennemskuelige regler og urimelig opkrævninger. Sådan lyder kritikken mod rettighedsorganisationen fra erhvervsorganisationerne Horesta og Danmarks Restauranter & Caféer. Det skriver Berlingske Business.

En barejer i Aalborg er blevet mødt af krav om at betale et månedligt beløb for at vise reklamer og optakter til sportsbegivenheder. Baren betaler allerede tv-selskabet Viasat for retten til at vise sportskampene, men skal ifølge Copydan desuden lægge 4 kr. pr. tomme tv-skærm i  i offentlig visningsafgift til rettighedsorganisationen.  

”Copydan kræver et urimeligt højt vederlag for at vise reklamer og optakt til sportstransmissioner, som organisationen ikke vil redegøre nærmere for,” siger Jeppe Møller-Herskind, jurist i Danmarks Restaurationer & Caféer.

Horesta kritiserer desuden Copydan for at stå bag et uigennemskueligt system, der gør det vanskeligt for virksomheder at leve op til ophavsrettigshedsloven.

Copydans medlemmer ejer kun rettighederne til nogle tv-udsendelser. Derfor er det vanskeligt at udarbejde et forenklet system, lyder svaret på kritikken fra Copydan.

”Vi vil gerne forsøge at gøre det mere overskueligt for brugerne. Men vi kan ikke tvinge rettighedshaverne ind i et centralt system,” siger adm. direktør i Copydan, Jacob Hedebrink, til Berlingske.

Copydan er non-profit organisation, der opkræver afgifter for brug af kunst og kultur. Sidste år indsamlede organisationen knap 1,5 mia. kr., som blev fordelt til rettighedshavere i form af komponister, forfattere og tv-producenter.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

B.T. lukker printavisen, cityredaktionerne nedlægges og chefredaktør Jonas Kuld Rathje stopper, Bog & Idé barsler med streamingtjeneste, og DR gentænker kulturdækningen. Det har været en travl uge i Mediedanmark, men du får overblikket over de vigtigste historier lige her.

Den Uafhængige venter øget vækst i 2022 med dyrere abonnement

Radiostationen, der gik i luften i 2020, lagde 20 kr. til abonnementsprisen i marts, hvilket har fået nogle af de betalende lyttere til at falde fra. Medlemstallet ventes dog at vokse og omsætningen stige i indeværende år, vurderer strategichef Kasper Saugmann.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs