En del af Watch Medier

MediaWatchfredag27. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
31.01.2016kl. 18.09

Boxer lover frit valg - Forbrugerrådet vil se det først

Boxer og Stofa har lovet, at deres kunder vil kunne vælge tv-kanaler frit og slippe for store pakker.
"Der har tidligere været mange udsagn om, at nu har vi det frie valg," siger cheføkonom i forbrugerrådet om Boxers løfte om frit valg af tv-kanaler - som her TV 2 - per 1. april.
RITZAU

Hos Forbrugerrådet Tænk vækker det optimisme, at landets tredjestørste distributør, Boxer TV, har lovet at lade forbrugerne vælge tv-kanaler frit. 

Men cheføkonom Martin Salamon vil se de præcise vilkår på print, inden han stoler på, at der reelt kommer frit valg for forbrugerne. 

"Udmeldingen giver grund til optimisme. Hvis det frie valg virkelig kommer, er det en rigtig god nyhed. Men der har tidligere været mange udsagn om, at nu har vi det frie valg," påpeger cheføkonomen.

"I dag er der stadig bindinger, så du skal købe én kanal, hvis du virkelig gerne vil have en anden. Vi skal se, om de bindinger faktisk forsvinder helt, og om priserne er helt hen i vejret," siger han.

Landets næststørste tv-distributør Stofa har allerede meddelt, at man senere i år vil kunne købe kanalerne enkeltvis, og nu overhaler landets tredjestørste distributør, Boxer TV, indenom med et tilbud om helt frit valg.

"Vi åbner fra 1. april for, at alle 30 kanaler, vi distribuerer, kan købes enkeltvis,"siger Boxer TV's administrerende direktør, Ulf Lund.

Kanalerne vil koste fra 29 kroner stykket og op efter. Hvilke kanaler, der koster hvad, vil blive offentliggjort om et par uger. Det er fortrinsvis de kanaler, der for eksempel har indkøbt dyre sportsrettigheder, som også vil være de dyreste af abonnere på.

Politikere bør holde fokus på frit valg

En undersøgelse fra Forbrugerrådet Tænk viste sidste år, at tre ud af fire danskere betaler for flere kanaler, end de har brug for. Organisationen førte en kampagne for frit valg, som 11.000 danskere skrev under på.

Hvis det viser sig, at det ikke lykkes distributørerne selv at få indført frit valg, bør politikerne overveje at lovgive på området, mener Martin Salomon, som påpeger, at den største distributør, TDC/Yousee, ikke er kommet med tilsvarende løfter. 

"Indtil alle tv-forbrugere har reelt frit valg, så bør politikerne have det her på nethinden," siger han. 

Boxer sidder på 11 procent af markedet, Stofa på 17 procent, mens hele 53 procent af danskerne har abonnement hos TDC/Yousee. 

Forsker: Streaming ændrer billedet

Streamingtjenester som Netflix, Viaplay og HBO Nordic har gjort danskerne vant til selv at vælge, hvad de vil se, og det gør det svært at sælge ideen om at købe store tv-pakker.

Ifølge leder af DR-medieforskning Dennis Christensen sker opgøret med tv-pakkerne nu, fordi streamingtjenester som Netflix, Viaplay og HBO Nordic har gjort danskerne vant til selv at vælge, hvad de vil se. Det gør det svært at sælge ideen om at købe store tv-pakker.

"De er i et krydspres. Der er et enormt politiske pres for at bryde kabelpakkerne op, og så må man også sige, at forbrugerne i højere og højere grad er blevet vant til at betale for lige præcis det, de vil have," siger medieforskeren. 

"Den teknologiske udvikling betyder, at man i dag har mulighed for at vælge præcis de kanaler og tilbud til, man har lyst til. Ideen om, at man skal sammensætte en stor tv-pakke, kommer naturligt til at ligge længere væk," siger han. 

Men fem procent af danskerne har stort set valgt de traditionelle tv-kanaler fra til fordel for streaming. Det gælder særlig danskere under 30, konkluderede DR Medieforsknings rapport om medieudviklingen i 2015. 

Selv om unge streamer, ser 60 procent af befolkningen stadig næsten udelukkende traditionelt fjernsyn.

Boxers opgav: Solidt overskud

Når Boxer TV nu gennemfører så store ændringer af strategien handler det om selskabet fremtid på det danske marked. 

"Vi har til dato ikke haft et rigtigt overskud i Danmark, men vi er stort set kommet i nul nu. Nu er opgaven, at vi skal have et solidt overskud i 2020. Ellers vil vi ikke forny koncessionen," siger Ulf Lund.

Boxer TV's første mål er at øge mængden af tv-kunder fra i dag godt 300.000 til 400.000 i løbet af en kortere årrække.

Boxer TV, der er ejet af den svenske stat, vandt i 2008, i konkurrence med Telenor og MTG, retten til at distribuere tv via det jordbaserede sendenet i Danmark. De rettigheder udløber i 2020, hvor de så enten skal forlænges eller overgå til en anden distributør.

/ritzau/

Relaterede artikler:

  • Ulf Lund, adm. direktør, Boxer | Foto: Carsten Bundgaard/Polfoto/Arkiv

    Boxer og Discovery indgår ny aftale

  • Foto: PR-foto

    Ny dramaserie og klassikere i TV3-ejers forårsprogram

  • Foto: PR

    Mediebureauer forventer afklaring på tv-konflikt

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Jens Dresling
Aviser

JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008

Faldende printsalg og stigende priser lagde pres på JP/Politikens Hus i 2022. Trods omsætningsvækst på næsten en halv milliard var der utraditionelt underskud på den primære drift. 
  • Stig Ørskov: Nedskæringer handler i høj grad om at sikre økonomi under printaviser
  • Avishuse hæver priserne: ”Vi er fuldstændig på det rene med, at vi spænder buen"

For abonnenter

Outdoor var en af årets vækstvindere på annoncemarkedet - godt hjulpet på vej af bl.a. folketingsvalget. | Foto: Jens Dresling
TV

Salg af digitale annoncer får et løft af usikker økonomi i 2023

For abonnenter

Foto: Emil Agerskov
Medienyt

Mikkel Bjørn bliver Dansk Folkepartis medieordfører

For abonnenter

Foto: Colourbox
Digital

Britisk universitet etablerer podcastcenter og uddannelse

For abonnenter

Foto: Jacob Nielsen/mediet Markedsføring.
Digital

Ny kommerciel chef skal hæve Folkeskolens digitale indtjening

For abonnenter

Foto: Francis Mascarenhas/Reuters/Ritzau Scanpix
Digital

Amazon Prime Video næsten fordobler brugerantallet i Norge

For abonnenter

Læs også

Foto: Jens Dresling
Digital

Podcasts, video og unikt indhold skal lokke flere til Ekstra Bladet+

Målsætningen for avisen er at hente højere vækst i abonnementsbasen end sidste år, fortæller kommerciel direktør Signe Skarequist.

For abonnenter

Foto: Tv 2 / Danmark
TV

TV 2-direktør: Kræver stort arbejde at konstatere bevidst logindeling

TV 2s kommercielle direktør understreger, at TV 2 Play skelner mellem uforsætlige og systematiske videredelinger af logins til tjenesten.

For abonnenter

Foto: Jacob Nielsen/mediet Markedsføring.
Digital

Ny kommerciel chef skal hæve Folkeskolens digitale indtjening

Den vigtigste opgave for den kommende digitale chef bliver at øge de digitale indtægter hos Fagbladet Folkeskolen, fortæller nyligt tiltrådt adm. direktør. 

For abonnenter

Seneste nyt

  • Mikkel Bjørn bliver Dansk Folkepartis medieordfører – 14.31
  • JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008 – 14.15
  • Britisk universitet etablerer podcastcenter og uddannelse – 13.48
  • Salg af digitale annoncer får et løft af usikker økonomi i 2023 – 12.45
  • Ny kommerciel chef skal hæve Folkeskolens digitale indtjening – 11.52
  • Amazon Prime Video næsten fordobler brugerantallet i Norge – 11.00
  • Danmarks Filmakademi udliciterer sekretariat – 09.55
  • Polen afviser at reducere moms på bøger – 09.20
  • Podcasts, video og unikt indhold skal lokke flere til Ekstra Bladet+ – 08.25
  • TV 2-direktør: Kræver stort arbejde at konstatere bevidst logindeling – 07.59
  • Ny pressechef vil gøre ALK mere attraktivt for nye medarbejdere – 07.00
  • Stadig flere danskere søger væk fra nyheder – 26. jan.
  • Norske medier opgraderer radiomåling hos Nielsen – 26. jan.
  • Medieklummen: "Får det der metavers nogensinde ben at gå på?" – 26. jan.
  • DR Nyheders redaktion i Australien åbner i efteråret – 26. jan.
Flere nyheder

Job

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Life science journalist

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

Watch Job

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Regnskabs-/økonomichef

Se flere jobs

Job

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Life science journalist

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge