En del af Watch Medier

MediaWatchfredag27. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
28.01.2016kl. 12.25

TV 2 Business går i samarbejde med Facebook-gruppe

TV 2's kommende businesskanal vil i nærkontakt med private investorer. Det skal et samarbejde med Facebook-gruppen Aktieporteføljen bane vej for.
Foto: Finn Frandsen/Polfoto/Arkiv
af LOUISE RESEKE

Når TV 2's on demand-kanal TV 2 Business går i luften i andet kvartal, er det med ambitionen om at indrage private investorers stemme.

Kanalen har indgået et samarbejde med Facebookgruppen Aktieporteføljen (AP), hvor aktieinteresserede privatpersoner dagligt udveksler information og råd om investeringer. TV 2's tanke er at give de private investorer, der også er målgruppen for betalingskanalen, en stemme i fladen.

"Vi er startet op stille og roligt med AP, fordi de har utrolig godt fat i en interessant målgruppe, som vi godt vil ramme med vores journalistik," skriver redaktionschef Kasper Kronenberg fra TV 2 Finans til MediaWatch om samarbejdet.

"Samarbejdet er i en prøvefase, hvor vi på bedste vis forsøger - via vores levende billeder - at opfordre AP’s medlemmer til stillingtagen og debat vedrørende diverse aktier samt udviklingen på markedet. Vi øver os på det i disse uger, fordi vi gerne vil være bedre til at have dialog med de mennesker, vi laver journalistik til," uddyber han.

Når bredere ud

Aktieporteføljen, der er et debatforum udelukkende baseret på Facebook, har i dag 16.460 medlemmer af Facebookgruppen og har ifølge adm. direktør og medstifter af Aktieporteføljen ApS, Andreas Rasmussen, været i gang siden marts 2014.

Tanken er, at TV 2 i kraft af samarbejdet kan stille gruppen spørgsmål til udviklingen på de finansielle markeder eller enkelte aktier og få input fra private investorer som et alternativ til de professionelle porteføljeforvaltere og analytikere, der er ansat i banker og i finanssektoren generelt.

Andreas Rasmussen lægger vægt på, at samarbejdet med TV 2, der har været undervejs "et par måneder", er muligheden for, at menige investorers viden og interesse for aktiemarkedet kommer bredere i spil og når ud over den lukkede Facebook-gruppe.

"Oplægget er, at TV 2 får en mulighed for at komme ind og spørge til en specifik aktie eller udvikling i vores gruppe og komme med et oplæg og så få en masse kommentarer fra medlemmer af vores gruppe, som er en meget blandet skare af unge og gamle, kvinder og mænd. TV 2 kan så bruge den information i de udsendelser, de nu har lyst til, såfremt de finder det fornuftigt og brugbart," siger Andreas Rasmussen.

Hvor ofte samarbejdet skal i spil på TV 2 Business flade, er ikke fastlagt

"Det, vi har talt om, er, at TV 2 et par gange om ugen laver et oplæg, som medlemmerne kan kommentere på og derigennem prøve at skabe en større forståelse for, hvad sådan nogle som os normale investorer tænker."

Samtidig er det tanken, at Aktieporteføljen får adgang til "værktøjer" som større analyser og rapporter om aktiemarkedet via TV 2. I idekataloget ligger også tanker om at lave "battles" f.eks. mellem unge og mere garvede investorer, professionelle og amatører. Økonomisk er der ingen aftaler mellem TV 2 og AP, forklarer han.

Får viden om debat

For TV 2 Business handler det om at få en mere direkte linje til målgruppen for TV 2 Business, der både er interessant kommercielt og journalistisk.

"Vi får viden om, hvilken journalistik der får brugerne til at debattere. Og AP’s medlemmer får forhåbentlig brugbart indhold fra os, der klæder dem lidt bedre på som investorer. Hvor samarbejdet skal hen på sigt, er uklart. Lige nu samler vi erfaringer sammen og finder ud af senere hen, hvordan vi bedst muligt kan give værdi til hinanden," skriver Kasper Kronenberg.

TV 2 Business er næste skud på TV 2's kanalstamme efter lanceringen af TV 2 Sport sidste år. I modsætning til sportskanalen er businesskanalen et rent digitalt tilbud, der bliver en del af tilbuddet for abonnenter på TV 2 Play og kan købes alene for 49 kr. om måneden.

Den præcise dato for lancering af kanalen er endnu ikke kendt, men lanceringen er tættere på Skt. Hans end på 1. marts, har Jacob Nybroe, nyheds- og souschef på TV 2 Nyhederne og ansvarlig for erhvervsredaktionen, tidligere sagt til Finans.

Relaterede artikler:

  • Foto: Finn Frandsen/Polfoto/Arkiv

    TV 2 Business henter redaktør fra DR

    For abonnenter

  • Foto: Finn Frandsen/Polfoto/Arkiv

    TV 2 sætter pris på business-kanal

  • Foto: Finn Frandsen/Polfoto/Arkiv

    TV 2 går videre med business-kanal

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Pr Foto/jp/politikens Hus
Aviser

Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om"

JP/Politikens Hus landede et trecifret millionunderskud og fik kun vækst på toppen takket være tilføjelsen af distributøren Dao. Læs MediaWatchs interview med topchef Stig Ørskov om årets udfordringer og forventningerne til 2023.
  • JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008
  • Aller Media holder fast i overskud med fingerspidserne
Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
Aviser

JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008

For abonnenter

Foto: Casper Dalhoff
Navne

Chefredaktør for Fyns Amts Avis rykker til redaktørpost på Jyllands-Posten

For abonnenter

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Medienyt

Dansk Folkeparti bandlyser brug af Tiktok på arbejdstelefoner

For abonnenter

Foto: Emil Agerskov
Medienyt

Mikkel Bjørn bliver Dansk Folkepartis medieordfører

For abonnenter

Læs også

Foto: Jens Dresling
Digital

Podcasts, video og unikt indhold skal lokke flere til Ekstra Bladet+

Målsætningen for avisen er at hente højere vækst i abonnementsbasen end sidste år, fortæller kommerciel direktør Signe Skarequist.

For abonnenter

Outdoor var en af årets vækstvindere på annoncemarkedet - godt hjulpet på vej af bl.a. folketingsvalget. | Photo: Jens Dresling
TV

Salg af digitale annoncer får et løft af usikker økonomi i 2023

Det danske annoncemarked voksede i 2022, hvor genåbningens effekter værnede mod de værste konsekvenser af krig og inflation. Markedet vil dog tabe fart i 2023, vurderer Kantar Gallup og bureauchefer.

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
Aviser

JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008

Faldende printsalg og stigende priser lagde pres på JP/Politikens Hus i 2022. Trods omsætningsvækst på næsten en halv milliard var der utraditionelt underskud på den primære drift. 

For abonnenter

Seneste nyt

  • Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om" – 17.45
  • Briefing: Ugen i mediebranchen – 16.32
  • Chefredaktør for Fyns Amts Avis rykker til redaktørpost på Jyllands-Posten – 16.19
  • Dansk Folkeparti bandlyser brug af Tiktok på arbejdstelefoner – 15.35
  • Mikkel Bjørn bliver Dansk Folkepartis medieordfører – 14.31
  • JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008 – 14.15
  • Britisk universitet etablerer podcastcenter og uddannelse – 13.48
  • Salg af digitale annoncer får et løft af usikker økonomi i 2023 – 12.45
  • Ny kommerciel chef skal hæve Folkeskolens digitale indtjening – 11.52
  • Amazon Prime Video næsten fordobler brugerantallet i Norge – 11.00
  • Danmarks Filmakademi udliciterer sekretariat – 09.55
  • Polen afviser at reducere moms på bøger – 09.20
  • Podcasts, video og unikt indhold skal lokke flere til Ekstra Bladet+ – 08.25
  • TV 2-direktør: Kræver stort arbejde at konstatere bevidst logindeling – 07.59
  • Ny pressechef vil gøre ALK mere attraktivt for nye medarbejdere – 07.00
Flere nyheder

Job

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Life science journalist

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

Watch Job

  • Head of Compliance, DLA Piper Denmark

  • Scrum Master with a practical approach

  • Business Intelligence Specialist

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Senior Porteføljemanager

Se flere jobs

Job

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Life science journalist

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge