MediaWatch

Star Wars sætter omsætningsrekord i Nordamerika

Den nye "Star Wars"-film kommer til at overgå "Avatar" som bedst sælgende film i USA og Canada, siger Disney.

Foto: Kelly Presnell/AP

Den syvende film i "Star Wars"-rækken ser ud til at slå samtlige rekorder i USA og Canada. 

Det nordamerikanske publikum har nemlig været så begejstret for den nye film, at filmen til og med har indtjent 758,2 millioner dollar i billetsalg i de to lande, oplyser Disney, som står bag filmen, ifølge Reuters.

Selskabet forventer, at filmen i løbet af onsdagen vil slå den samlede omsætningsrekord i de to lande, som indtil nu har lydt på 760,5 millioner dollar, som "Avatar" omsatte for, da filmen gik sin sejrsgang i 2009. 

"Avatar" er dog stadig er den bedst sælgende film på verdensplan.

"Star Wars: The Force Awakens" er på nuværende tidspunkt den fjerdemest sælgende film globalt med en omsætning på 1,5 milliarder dollar. Men der er stadig et stykke vej op til rekorden, der indehaves af Avatar og lyder på 2,7 milliarder dollar.

Den nye "Star Wars" er den syvende film i rækken, og med på rollelisten er blandt andet Mark Hamill, Carrie Fisher og Harrison Ford, der alle var med i den første "Star Wars"-film fra 1977.

Tilbage i 2012 solgte skaberen af filmene, George Lucas, rettighederne til Disney for 4,05 milliarder dollar. 

Det fik flere "Star Wars"-fans til at frygte for sagaens fremtid, men indtil videre er den første Disney-producerede "Star Wars" blevet modtaget positivt.

Efter planen udkommer den næste "Star Wars"-film i 2017.

/ritzau/

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs