MediaWatch

VM i håndbold satte seerrekord hos DR og TV2

Aldrig før har danskerne set så meget kvindehåndbold som ved VM i Danmark tidligere i december.

Selv om VM i kvindehåndbold ikke førte til den store danske succes på banen, så kiggede danskerne med i højere grad end nogensinde før.

Ifølge Gallups TV-Meter har hver dansker på tre år og derover i gennemsnit brugt 6 timer og 12 minutter på at se VM-håndboldkampe og studieprogrammer på TV2, TV2 SPORT, DR1 og DR3.

Det er en klar forbedring fra de tidligere rekorder fra VM 2013 og VM 1997, hvor det gennemsnitlige seerforbrug var på 5 timer 20 minutter.

DHF's generalsekretær, Morten Stig Christensen, er overrasket over opgørelsen.

"Det er helt utroligt, at vi slår rekorder ved en slutrunde, hvor Danmark ikke spiller med om medaljerne." 

"Jeg er meget glad for at konstatere så stor håndboldinteresse blandt danskerne, som det er et udtryk for, når hver dansker i snit har brugt hele 6 timer og 12 minutter på VM," lyder det fra Morten Stig Christensen i en skriftlig kommentar til Ritzau.

Hos TV2's sportschef, Frederik Lauesen, er der stolthed over at have været med til at levere og dække en VM-slutrunde i verdensklasse på dansk hjemmebane.

"Slutrunden har været en stor succes på trods af, at den danske succes udeblev. Der er grund til at løfte på hatten for vores folk, der har arbejdet rundt omkring i håndboldhallerne," siger Frederik Lauesen.

Også hos DR er der stor tilfredshed med VM-dækningen:

"Vi er meget glade for, at så mange mennesker valgte at se med. Da vi på DR sender kvartfinalens anden halvleg, ser tre ud af fire med tændt fjernsyn håndbold. Det er uhørte seertal i den moderne medievirkelighed," siger DR's sportschef, Søren Vestergaard. 

De mest populære VM-kampe i 2015 var Danmarks ottendedelsfinale mod Sverige og kvartfinalen mod Rumænien. Her fulgte knap 1,7 mio. seere i gennemsnit med, og over 1,9 mio. så med i de minutter, hvor flest så med.

/ritzau/

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Ny rapport om danskernes nyhedsbrug, første skridt mod aftale for DPCMO, startskud på Se og Hør-strategi og et nødopråb fra produktionsbranchen er blandt nogle af ingredienserne, der har sat smag på denne uge i mediebranchen. Få et overblik i ugens briefing.

EU vil kræve strengere kontrol med statslige annoncekroner

I et nyt udspil lægger Europa-Kommissionen nu op til flere krav til gennemsigtighed og fair tildeling, når alt fra regeringer til statsejede virksomheder køber reklameplads hos medierne. Forslaget møder opbakning hos Danske Medier, der dog overordnet ser lovforslaget som dårligt nyt for mediebranchen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs