MediaWatch

Schmidt-Nielsen: TV2 blander krig og terror med fjolledans

Johanne Schmidt-Nielsen ærgrer sig over at medvirke i reklame for TV 2-program. Den er ikke okay, mener hun.

Foto: Henrik Ohsten/TV 2

Enhedslistens politiske ordfører, Johanne Schmidt-Nielsen, opfordrer TV 2 til at trække en kort reklamefilm for et af stationens programmer tilbage. Schmidt-Nielsen medvirker selv i den korte film, der gør reklame for en såkaldt årskavalkade.

"Videoen er ærlig talt langt ude. Den blander fjolledans med terror, flygtninge og maskingeværer. Det er respektløst. Ikke mindst overfor de mange, der har mistet. Det fremstår som lallende ligegyldighed," skriver Johanne Schmidt-Nielsen på sin facebookprofil.

Filmen er bygget op over sangerinden Mø og hendes hit "Lean On". Sammen med Mø ses ud over Johanne Schmidt-Nielsen også den radikale leder Morten Østergaard i en form for dans.

Ønsker den tilbagetrukket

Men ind imellem er klippet billeder fra nogle af de mest dramatiske begivenheder i årets løb, blandt andet billeder af flygtninge, pigtråd og en mand iført en T-shirt med skriften "Je suis Charlie", der er en reference til angrebet mod det franske satiremagasin Charlie Hebdo.

Det er denne sammenblanding, Johanne Schmidt-Nielsen kritiserer.

"Det er ikke okay. Jeg burde have bedt om at godkende videoens indhold, før jeg sagde ja til at være med. Det troede jeg ikke var nødvendigt til et TV 2 program, om året der gik. Dumt af mig," skriver hun. 

Hun oplyser, at hun har kontaktet TV 2 og foreslået dem at trække filmen tilbage.

/ritzau/

Mere fra MediaWatch

Debat: Mediepolitik uden jordforbindelse

Magter folketing og regering at lave en medieaftale, der kan gennemføres, og vil den fungere i virkelighedens mediemarked? Sporene skræmmer. Den seneste medieaftale fra 2018 er et klart eksempel på, hvor galt det kan gå. Men den var desværre ikke en undtagelse. Sådan lyder det fra rådgiver og tidl. generaldirektør i DR Christian S. Nissen i dette debatindlæg.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs