MediaWatch

DR møder kritik for udlejning af koncertsal

Hotel- og restaurationsbranchen mener, at DR underbyder det private marked, når mediehuset lejer koncertsalen ud til møder og konferencer. DR tilbageviser kritikken.

Foto: Finn Frandsen/Polfoto/Arkiv

Når DR lejer Koncerthuset ud til events og konferencer skader det de private udbydere. Det mener hotel- og restaurationsbranchens organisation, Horesta, skriver Berlingske.

"Vi vurderer, at DR sælger deres koncertsal til en lokaleleje, som ligger under markedsprisen. Det er særligt møde- og konferencemarkedet, vi her er optaget af. Et marked, DR har bevæget sig meget kraftigt ind på," siger Katia K. Østergaard, administrerende direktør i Horesta, til avisen.

Ifølge Horesta er det for billigt, når virksomheder kan leje koncertsalen i DR Byen til 598 kr. per person ved minimum 1.200 gæster, inklusiv forplejning, teknisk udstyr og personale.

Skal holde markedspris

Chef for Koncerthuset, Leif Lønsmann, afviser, at DR underbyder markedet og kan gøre det ved at trække på licenspenge.

DR er lovmæssigt forpligtet til at holde markedspris ved udlejning af koncertsalen. Derfor har huset indført en række revisionsmæssige praksisser for at undgå, at DR konkurrenceforvrider, siger Leif Lønsmann til Berlingske.

Kritikken fra Horesta er den seneste, der rammer DR fra private erhvervsorganisationer. Ud over dagbladenes vedholdende kritik af DR's nyhedstilbud på nettet, har en stribe af de største tv-aktører i sidste uge rejst kritik af DR's nye app til streamingtjenesten DR TV, som DR har udviklet til Apple TV og Playstation.

I sommer kritiserede flere danske cirkusfolk DR's tiltag Cirkus Summarum og DR's bookingbureau, DR Booking, har ligeledes været en torn i øjet på private udbydere.

Modstanden fra flere sider fik for nylig DR til at tage initiativ til at forbedre balancen og samspillet mellem DR og det private marked. Blandt andet blev det meldt ud, at DR Booking lukkes.

DR vil styrke samspil med private medier

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs