En del af Watch Medier

MediaWatchtirsdag31. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
21.09.2015kl. 10.52

Forskere: Nye medievaner gør DR's digitale fokus nødvendigt

Hvis public service-medier skal fange yngre mediebrugere, er underholdning og digital tilstedeværelse afgørende, lyder det fra forskere.
HANS LØGSTRUP POULSEN

Danskerne bruger i stigende grad digitale medier og foretrækker underholdning frem for nyheder. I fremtidens inkluderende og oplyste samfund er det derfor vigtigt, at DR fastholder indsatsen på de to områder. Sådan lyder budskabet i et debatindlæg i dagens udgave af Berlingske Tidende skrevet af fem forskere tilknyttet Center for Journalistik på Syddansk Universitet.

Forskerne henviser til en igangværende undersøgelse på Center for Journalistik på universitetet. Her undersøger man, hvordan befolkningens medieforbrug påvirker borgernes samfundsmæssige engagement.

Ifølge undersøgelsen er der blandt yngre mennesker en større præference for at få nyheder online frem for på TV, i radioen eller i trykte medier. Samtidig mener unge i mindre grad end resten af befolkningen, at det er vigtigt at være opdateret på nyheder.

"Imidlertid er begge disse "onder" nødvendige for, at DR kan opfylde sin public service-rolle. Hvis samfundets borgere skal oplyses, må DR være der, hvor borgerne er. Borgerne anvender i stigende grad de digitale medieplatforme og foretrækker ligeledes underholdning fremfor nyheder," skriver de fem forskere i debatindlægget.

Der har de seneste måneder været en markant debat om fremtidens public service og DR. Netop DR's indsats på de digitale platforme samt indsats på underholdningsfronten har især stået for skud.

Rørbye Rønn: Fri og uhindret adgang er et DR-kerneprincip

Haarder: X Factor er ikke public service

Relaterede artikler:

  • Danske Medier vejrer morgenluft i DR's signaler

    For abonnenter

  • Maria Rørbye Rønn, generaldirektør, DR | Foto: JACOB ERBAHN/POLFOTO/ARKIV

    DR overvejer betalingsmur på nettet

  • Kanalchefer: Er DR kun for de gråhårede?

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Jens Dresling
Radio

24syv-chef forsvarer kritiserede radioindslag

Det er en afgørende del af dab-kanalens eksistensgrundlag at teste formater, der ikke i forvejen findes. Det er svaret fra Simon Andersen, programdirektør og ansv. chefredaktør på 24syv, efter kritik.
  • 24syv-direktør trækker i land efter fremlægning af "forkerte" lyttertal
  • Formand: 24syvs brug af uofficielle lyttertal er "useriøs"
Foto: Shannon Stapleton
Politik

Donald Trump sagsøger verdenskendt Watergate-journalist

Foto: Screenshot
Aviser

Spareplan udløser ni nedlagte stillinger hos Kristeligt Dagblad

For abonnenter

Foto: Andreas Haubjerg
Forlag

Rapport viser nye forskydninger i forlags produktion af oversat litteratur

For abonnenter

Foto: Thomas Borberg/Ritzau Scanpix
Digital

TV 2 topper listen over udgivere med flest digitale brugere

For abonnenter

Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
TV

Mere end to millioner så dansk VM-sejr

For abonnenter

Læs også

Foto: Screenshot
Aviser

Spareplan udløser ni nedlagte stillinger hos Kristeligt Dagblad

Stillingsnedlæggelserne sker ved en blanding af afskedigelser, frivillige fratrædelser og vakante stillinger, der ikke bliver genbesat, fortæller adm. direktør Hans-Christian Kock.

For abonnenter

Foto: Thomas Borberg/Ritzau Scanpix
Digital

TV 2 topper listen over udgivere med flest digitale brugere

I gennemsnit havde tv2.dk og fire TV 2-apps 3,2 mio. månedlige brugere sidste år og lagde dermed pæn afstand til de private mediekoncerner. Positionen skyldes strategiskifte, siger TV 2-chef.

For abonnenter

Stig Møller Christensen er digital og kommerciel direktør på TV 2. | Foto: TV 2 / Miklos Szabo
TV

TV 2 har succes med indsats mod deling af kodeord

Efter tv-stationen som varslet har sat ind mod brugeres deling af konti, ser kommerciel direktør en nedgang i andelen af abonnenter, der deler i strid med reglerne.

For abonnenter

Seneste nyt

  • 24syv-chef forsvarer kritiserede radioindslag – 07.56
  • Donald Trump sagsøger verdenskendt Watergate-journalist – 07.22
  • Læge kræver 1,5 millioner af TV 2 for omtale af fedmeoperationer – 30. jan.
  • Spareplan udløser ni nedlagte stillinger hos Kristeligt Dagblad – 30. jan.
  • Rapport viser nye forskydninger i forlags produktion af oversat litteratur – 30. jan.
  • Mere end to millioner så dansk VM-sejr – 30. jan.
  • Grakom får støtte til projekt om bæredygtighed – 30. jan.
  • Ombudsmanden må igen opgive at finde navn i Rasmus Prehns bilagssag – 30. jan.
  • Datatilsynet vil gøre GDPR folkeligt med ny kampagne – 30. jan.
  • TV 2 topper listen over udgivere med flest digitale brugere – 30. jan.
  • Svenske medieinvesteringer aftog i november og december – 30. jan.
  • Digitaliseringspulje åbner for små og mellemstore virksomheder – 30. jan.
  • Dao-konkurrent vil udvide med flere pakkeshops efter Postnord-melding – 30. jan.
  • Bauer Media varsler nedskæringer i Sverige – 30. jan.
  • KMD ansætter ny pressechef – 30. jan.
Flere nyheder

Job

  • Digital Marketing Manager -CPH

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Life science journalist

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

Se flere jobs

Watch Job

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Business Intelligence Specialist

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • People and Operations Partner

Se flere jobs

Job

  • Digital Marketing Manager -CPH

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Life science journalist

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge