MediaWatch

Forskere: Nye medievaner gør DR's digitale fokus nødvendigt

Hvis public service-medier skal fange yngre mediebrugere, er underholdning og digital tilstedeværelse afgørende, lyder det fra forskere.

Danskerne bruger i stigende grad digitale medier og foretrækker underholdning frem for nyheder. I fremtidens inkluderende og oplyste samfund er det derfor vigtigt, at DR fastholder indsatsen på de to områder. Sådan lyder budskabet i et debatindlæg i dagens udgave af Berlingske Tidende skrevet af fem forskere tilknyttet Center for Journalistik på Syddansk Universitet.

Forskerne henviser til en igangværende undersøgelse på Center for Journalistik på universitetet. Her undersøger man, hvordan befolkningens medieforbrug påvirker borgernes samfundsmæssige engagement.

Ifølge undersøgelsen er der blandt yngre mennesker en større præference for at få nyheder online frem for på TV, i radioen eller i trykte medier. Samtidig mener unge i mindre grad end resten af befolkningen, at det er vigtigt at være opdateret på nyheder.

"Imidlertid er begge disse "onder" nødvendige for, at DR kan opfylde sin public service-rolle. Hvis samfundets borgere skal oplyses, må DR være der, hvor borgerne er. Borgerne anvender i stigende grad de digitale medieplatforme og foretrækker ligeledes underholdning fremfor nyheder," skriver de fem forskere i debatindlægget.

Der har de seneste måneder været en markant debat om fremtidens public service og DR. Netop DR's indsats på de digitale platforme samt indsats på underholdningsfronten har især stået for skud.

Rørbye Rønn: Fri og uhindret adgang er et DR-kerneprincip

Haarder: X Factor er ikke public service

Mere fra MediaWatch

Flertal skrider bag forslag om at droppe momsfritagelse

Efter en uvildig advokatundersøgelse har slået bunden ud på regeringens præmis om, at en EU-dom påtvinger indførelse af moms på bl.a. rettighedsvederlag, vil Konservative stemme nej til lovforslaget, som dermed står til at falde.

Le Gammeltoft stopper på Heartbeats

Aller Media bekræfter, at stifter og direktør for det digitale medie og bureau har valgt at opsige sin stilling. Le Gammeltoft har stået i spidsen for selskabet siden 2015.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs