MediaWatch

Dansk tv-drama går ind på det ukrainske marked

DR og TV 2 skal bidrage med indhold og sparring til public service-modernisering i Ukraine. Populær DR-dramaserie får derfor comeback.

I Ukraine kan man snart stifte bekendtskab med Hermann fra Citybilen, skurken i DR-serien Taxa, spillet af Torben Jensen. | Foto: DR/POLFOTO/arkiv

DR og TV 2 har udvalgt omkring 100 timers tv, som skal give den nye ukrainske public service-udbyder, NPBU, vind i sejlene. Samtidig skal de danske kanaler bidrage med sparring med deres ukrainske kollegaer inden for IT, teknologi, journalistik, HR og finanser. Her skal man sammen analysere og designe et samlet projekt for etablering af et nyt digitalt nyhedshus for NPBU. Det skriver Udenrigsministeriet.

Det er gennem prokjektet MYMEDIA, at de to danske tv-stationer bidrager med programpakken på godt og vel 100 timers tv. Bl.a. DR's hitserie fra de sene 90'ere "Taxa" indgår i pakken sammen med andre populære tv-serier og øvrige udsendelser.

Det danske Naboskabsprograms medie- og demokratiprogram støtter MYMEDIA med 50 mio. kr. i perioden 2012-2016. For bl.a. de penge har NPBU iværksat arbejdet med at stable en digital og multimedie nyhedsafdeling på benene. Oprettelsen af NPBU er vedtaget ved lov af det ukrainske parlament.

"Som et ungt demokrati under voldsomt pres udefra på medieområdet, og med behov for grundlæggende og omfattende reformer, har Ukraine brug for en velfungerende national public service-broadcaster, der kan levere uafhængige, kritiske nyheder til befolkningen på alle platforme, radio, TV, online, mobil og sociale medier," skriver Udenrigsministeriet.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs