MediaWatch

Dansk tv-drama går ind på det ukrainske marked

DR og TV 2 skal bidrage med indhold og sparring til public service-modernisering i Ukraine. Populær DR-dramaserie får derfor comeback.

I Ukraine kan man snart stifte bekendtskab med Hermann fra Citybilen, skurken i DR-serien Taxa, spillet af Torben Jensen. | Foto: DR/POLFOTO/arkiv

DR og TV 2 har udvalgt omkring 100 timers tv, som skal give den nye ukrainske public service-udbyder, NPBU, vind i sejlene. Samtidig skal de danske kanaler bidrage med sparring med deres ukrainske kollegaer inden for IT, teknologi, journalistik, HR og finanser. Her skal man sammen analysere og designe et samlet projekt for etablering af et nyt digitalt nyhedshus for NPBU. Det skriver Udenrigsministeriet.

Det er gennem prokjektet MYMEDIA, at de to danske tv-stationer bidrager med programpakken på godt og vel 100 timers tv. Bl.a. DR's hitserie fra de sene 90'ere "Taxa" indgår i pakken sammen med andre populære tv-serier og øvrige udsendelser.

Det danske Naboskabsprograms medie- og demokratiprogram støtter MYMEDIA med 50 mio. kr. i perioden 2012-2016. For bl.a. de penge har NPBU iværksat arbejdet med at stable en digital og multimedie nyhedsafdeling på benene. Oprettelsen af NPBU er vedtaget ved lov af det ukrainske parlament.

"Som et ungt demokrati under voldsomt pres udefra på medieområdet, og med behov for grundlæggende og omfattende reformer, har Ukraine brug for en velfungerende national public service-broadcaster, der kan levere uafhængige, kritiske nyheder til befolkningen på alle platforme, radio, TV, online, mobil og sociale medier," skriver Udenrigsministeriet.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs