MediaWatch

Dilling: Friske øjne er godt for forretningen

TDC's udskiftning af topchefen Carsten Dilling efter tre år understreger en generel tendens blandt de største erhvervsvirksomheder.

Foto: Stine Bidstrup/POLFOTO/Arkiv

Med Carsten Dillings aftrædelse i TDC er halvdelen af topcheferne i C20, der tæller de største børsnoterede danske selskaber, blevet udskiftet de seneste to år. Det skriver Børsen.

Ifølge ekspert har tendensen længe været set i USA og Storbritannien, hvor bestyrelser og kapitalfonde generelt holder topledelsen i selskaberne i kortere snor.

"Tålmodigheden i bestyrelserne er blevet kortere. De efterspørger vækst, og hvis der ikke bliver leveret på det, så sker der en udskiftning," vurderer Thomas Barlebo, rekrutteringskonsulent hos Russell Reynolds til Børsen.

Analyse: Skal TDC endelig fri af kapitalfondenes kløer?

Et selskab, der er under kapitalfondsindflydelse, er telegiganten TDC, som for nyligt udskiftede administrerende direktør Carsten Dilling med sin tidligere tætteste medarbejder Pernille Erenbjerg. Ligesom TDC har 12 ud af 19 selskaber fundet deres koncernchef internt i virksomheden. Virksomhedskulturen bliver således videreført og overgangsfasen mindskes.

"Man skal passe på med at se det som noget dramatisk. En forretning som TDC befinder sig i en hurtig branche, og det er godt for forretningen, at der jævnligt kommer friske øjne til," siger den nyligt afsatte direktør i TDC Carsten Dilling til Børsen.

/ritzau/FINANS

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs