MediaWatch

Digital vækst hev annoncesalget op i foråret

Et stigende digitalt annoncesalg, der især tog fart i andet kvartal i valgkampens tegn, gav samlet et lille løft i omsætningen i første halvår.

Foto: Colourbox

Efter to år med stagnerende salg pegede pilen en smule opad for annonceomsætningen i første halvår. Det viser nye tal for Kreativitet & Kommunikations Mediaindex, der er baseret på tal, som mediebureauerne indberetter.

Samlet gik markedet frem med 3 pct. til 2,4 mia. kr. i første halvår mod en tilbagegang på 3 pct. i samme periode sidste år. Især det seneste kvartal fra april til juni, hvor valgkampen rasede, trækker det samlede resultat op med en vækst på 6 pct. eller cirka 140 mio. kr.

De digitale platforme (eksklusiv search) steg igen med tocifrede procenttal, i første kvartal med 13 pct. og i andet kvartal med 18 pct.

For de øvrige mediegrupper bød halvåret også på stigninger - undtagen printmedierne. Mens tv løftede sig 2 pct. - fordelt på en tilbagegang på 4 pct. i første kvartal og en fremgang på 8 pct. i andet kvartal, faldt printmedierne jævnt i begge kvaratler. Magasiner og ugeblade gik 15 pct. tilbage, dagblade 11 pct. og ugeaviser 7 pct.

Radio fik et flot løft på 13 pct., mens Biograf og Outdoor hentede en lille vækst på henholdsvis 2 og 3 pct.

Mere fra MediaWatch

Meta truer med at fjerne nyheder fra Facebook

Et amerikansk lovforslag, der skal stille medier stærkere i forhandlinger om betaling for nyhedsindhold på platforme som Facebook, får det sociale medieselskab til igen at true med at fjerne nyhedsartikler.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs