MediaWatch

Boxer: Frit kanal-valg er populært men mindre lukrativt

Otte ud af ti nye kunder vælger Boxers tilbud om frit tv-valg. Tv-udbyderen tjener stadig penge på modellen, men har ikke vundet markedsandele, siger adm. direktør.

Ulf Lund har sat sig i chefstolen hos Boxer | Foto: Carsten Bundgaard/Polfoto/Arkiv

For halvandet år siden indførte tv-udbyderen Boxer muligheden for selv at vælge de tv-kanaler, man vil betale for. Den model vælger 80 pct. af udbyderens nye kunder i dag ifølge Boxer.

Af dem har cirka halvdelen valgt konceptet Flex8, hvor kunder frit kan vælge otte kanaler til en fast månedlig pris, der indeholder en rabat for kunderne. Den anden halvdel har valgt et helt frit kanalvalg og vælger altid færre end otte kanaler.

Boxers kunder vælger dermed meget billige løsninger, men Boxer er stadig i stand til at tjene på dem. Også selvom Boxer mister mængderabatten, som udbydere med tv-pakker kan forhandle hjem med kanalerne.

"Vi tjener mindre, når vores kunder vælger få kanaler, men vi betaler kun tv-stationerne for de kanaler, kunderne vælger. Så det tilgodeser de mest populære kanaler. På den måde får kunderne, hvad de vil have, og kanalerne har det antal  kunder, der finder kanalen attraktiv. På kundesiden rammer vi et behov i markedet," siger Ulf Lund, adm. direktør hos Boxer.

Har skabt et forspring

Ulf Lund er tilfreds, selvom Boxer ikke har vundet markedsandele på at indføre frit kanalvalg og samtidig har større omkostninger pr. kanal end pakkeudbyderne.

"Vi satser på at tiltrække kunder, der har været utilfredse med at betale for en masse kanaler, de ikke ser, og aktivt vil gøre noget for at ændre det. Det har givet os kunder, der er glade for deres tv-aftale, og det gør dem trofaste kunder, som sikrer bundlinjen," siger Ulf Lund.

Han frygter ikke konkurrencen, efter Stofa har varslet, at de også vil indføre et friere tv-valg.

"Vi har et par års forspring. Nu må vi se, hvad Stofa måske kommer med i 2016. Det ligner det, vi har kunnet tilbyde i halvandet år. Vi stopper ikke her og har vores egne idéer til, hvordan vi med et friere tv-valg yderligere kan udvikle forretningen. At andre også går med lignende planer bekræfter bare, at valgfriheden på tv-markedet er kommet for at blive," siger Ulf Lund.

Siden Boxer indførte frit kanalvalg for halvandet år siden, har antallet af kunder ligget stabilt omkring 300.000.

Rettet og opdateret 17.8: Det fremgik tidligere, at 80 pct. af Boxers samlede kundemasse svarende til 240.000 kunder benytter sig af frit tv-valg. Det er ikke korrekt. Det korrekte er, at 80 pct. af nye Boxer-kunder vælger frit tv.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs