MediaWatch

DR sælger dramaserie til USA

Endnu før første afsnit er blevet sendt, har DR solgt dramaserie til USA.

Nikolaj Lie Kaas er blandt hovedrolleindhaverne i den danske udgave af "Bedraget". | Foto: Christian Geisnæs/DR

Til januar kan danske tv-seere kigge med, når DR's dramaserie "Bedraget" har premiere. Også amerikanerne får mulighed for at se en amerikansk udgave af serie. Rettighederne til en genindspilning er nemlig blevet købt af Endemol Shine Studios i samarbejde med Anonymous Content, oplyser DR.

Den amerikanske udgave af serien har arbejdstitlen "Follow the Money". Bag "Bedraget" står bl.a. Jeppe Gjervig Gram, der også var med til at producere "Borgen".

"At serien har fanget amerikanernes interesse på dette tidlige tidspunkt, beviser, at Jeppe Gjervig Gram og hans forfattere er lykkedes med at fortælle en kompliceret historie på en forståelig måde. Finanskrisen har optaget hele verden i de sidste mange år, og derfor kommer denne serie på det helt rigtige tidspunkt. Alle involverede har skabt et værk af særklasse, og serien understreger, at DR Fiktions serier er af høj kvalitet,” siger DR's dramachef Piv Bernth i en pressemeddelelse.

Med til at producere den amerikanske genindspilning er bl.a. Richard Brown, der har været med til at skabe HBO-serien "True Detective". "Bedraget" handler om økonomisk kriminalitet.

Den danske udgave af serien er instrueret af Per Fly. På rollelisten er bl.a. Nikolaj Lie Kaas og Thomas Bo Larsen.

"Bedraget" har ikke kun tiltrukket sig opmærksomhed på den anden side af Atlanterhavet. Storbritannien og Benelux-landene har allerede købt rettigheder til dramaserien.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs