MediaWatch

DR sælger dramaserie til USA

Endnu før første afsnit er blevet sendt, har DR solgt dramaserie til USA.

Nikolaj Lie Kaas er blandt hovedrolleindhaverne i den danske udgave af "Bedraget". | Foto: Christian Geisnæs/DR

Til januar kan danske tv-seere kigge med, når DR's dramaserie "Bedraget" har premiere. Også amerikanerne får mulighed for at se en amerikansk udgave af serie. Rettighederne til en genindspilning er nemlig blevet købt af Endemol Shine Studios i samarbejde med Anonymous Content, oplyser DR.

Den amerikanske udgave af serien har arbejdstitlen "Follow the Money". Bag "Bedraget" står bl.a. Jeppe Gjervig Gram, der også var med til at producere "Borgen".

"At serien har fanget amerikanernes interesse på dette tidlige tidspunkt, beviser, at Jeppe Gjervig Gram og hans forfattere er lykkedes med at fortælle en kompliceret historie på en forståelig måde. Finanskrisen har optaget hele verden i de sidste mange år, og derfor kommer denne serie på det helt rigtige tidspunkt. Alle involverede har skabt et værk af særklasse, og serien understreger, at DR Fiktions serier er af høj kvalitet,” siger DR's dramachef Piv Bernth i en pressemeddelelse.

Med til at producere den amerikanske genindspilning er bl.a. Richard Brown, der har været med til at skabe HBO-serien "True Detective". "Bedraget" handler om økonomisk kriminalitet.

Den danske udgave af serien er instrueret af Per Fly. På rollelisten er bl.a. Nikolaj Lie Kaas og Thomas Bo Larsen.

"Bedraget" har ikke kun tiltrukket sig opmærksomhed på den anden side af Atlanterhavet. Storbritannien og Benelux-landene har allerede købt rettigheder til dramaserien.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

B.T. lukker printavisen, cityredaktionerne nedlægges og chefredaktør Jonas Kuld Rathje stopper, Bog & Idé barsler med streamingtjeneste, og DR gentænker kulturdækningen. Det har været en travl uge i Mediedanmark, men du får overblikket over de vigtigste historier lige her.

Den Uafhængige venter øget vækst i 2022 med dyrere abonnement

Radiostationen, der gik i luften i 2020, lagde 20 kr. til abonnementsprisen i marts, hvilket har fået nogle af de betalende lyttere til at falde fra. Medlemstallet ventes dog at vokse og omsætningen stige i indeværende år, vurderer strategichef Kasper Saugmann.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs