MediaWatch

Redaktør: Haarder skal holde DR til kerneproduktet - tv og radio

DR's kerneopgave er ikke kvalitetsjournalistik på nettet, men kvalitetsjournalistik, oplysning, debat og underholdning i radio og på tv, skriver JP's Palle Weis.

Foto: Miriam Dalsgaard/Polfoto

Fra højre til venstre i det politiske spektre ser man mere eller mindre blindt til, at DR udvider sin interessesfære og med statsmilliarder i ryggen konkurrerer med de private danske medier, som i disse år ellers har nok at gøre med at skabe nye forretningsmodeller, der kan afbøde faldet i læsere til de traditionelle printmedier, skriver Jyllandspostens kulturredaktør Palle Weis i dag i en kommentar.

"Én har dog fået øje på det, nemlig landets nye kulturminister, Bertel Haarder (V). I modsætning til forgængeren, den radikale Marianne Jelved, der agerede som DR’s talerør i Folketinget, har Bertel Haarder, inden han tog på sommerferie, meddelt, at han – naturligvis med respekt for det gældende medieforlig – vil kigge på den eksisterende konflikt mellem DR og de danske dagblade, og så synes kulturministeren, at public service-mediet skal gentænkes med henblik på at øge kravene til kvalitet og egenproduceret stof," skriver Weis.

Bertel Haarder sagde til Jyllands-Posten den 30. juni:

"Vi vil tage mediestøtten op til overvejelse og i den forbindelse gøre os tanker om, hvad der er DR’s public service-forpligtelse, og hvad der ikke er ... DR får tvangsopkrævede licensmidler, fordi der er særlige opgaver, som reklamestationer ikke kan løse. Men så skal man jo ikke bruge de penge til at servere de programmer, som reklamestationer lige så godt kunne have sendt."

Haarder: DR-bestyrelsespost er det værste job i mit liv 

Det er vigtige signaler i en tid, hvor DR breder sig og fortolker mottoet om at være der, hvor danskere er, som et krav om at åbne flere kanaler og bevæge sig ind på de områder, som det frie marked er i stand til at sørge for, nemlig kvalitetsjournalistik på nettet, frem for at fokusere på det, der burde være kerneydelsen, nemlig kvalitetsjournalistik, oplysning, debat og underholdning i radio og på tv, skriver Palle Weis videre.

Jyllandspostens kulturredaktør giver ikke meget for DR’s generaldirektør, Maria Rørbye Rønn respons, nemlig at de private danske mediers udfordringer kommer fra udlandet i form af store netbaserede nyhedstjenester, som både stjæler læsere og annoncører.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Udsigt til et smalt medieforlig, en ny fiktionsstrategi fra DR, friske tal fra Jysk Fynske Medier og Information, et vaklende flertal for kulturmoms, Heartbeats mister sin direktør, og en statslig styrelse beskyldes for ulovlig deling af artikler. Få et overblik over Mediedanmark med ugens briefing.

Overblik: Sådan er medieaftalerne landet siden 2000

Hvert andet medieforlig siden 2000 har – i grove træk – haft bred politisk opbakning, mens den anden halvdel af forligene er indgået med smalt flertal. Her får du overblik over, hvordan de seneste årtiers forlig er landet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs