MediaWatch

DR: OL er kernen af public service

Både DR og TV 2 øjner muligheder for at sende fra de Olympiske Lege i fremtiden, selvom rettighederne er blevet købt af Discovery.

Foto: Felipe Dana/AP/Polfoto/Arkiv

Ligesom TV 2 håber DR, at det stadig vil være i stand til at sende fra De Olympiske Lege i fremtiden, selvom rettighederne til legene fra 2018-2024 er tilfaldet den globale tv-koncern Discovery Communications.

"Jeg kan konstatere på de meddelelser, som jeg har læst i løbet af dagen, at det virker som om, at Discovery i en del lande vil sælge nogle af rettighederne videre til nogle af free-to-air-kanalerne. Så derfor kan det godt være, der er nogle muligheder," siger chefkonsulent Jan Rosendal, der køber sportsrettigheder for DR.

Fortjener landsdækkende tv

Public service-stationen betegner De Olympiske Lege, hvor sommerdelen klart er den største set med danske tv-øjne, som et klassisk DR-produkt.

"Det er et produkt, som er yderst interessant for os, og det er et produkt, som sportsmæssigt er kernen af public service, fordi vi her kommer rundt om alle de små sportsgrene, som her har deres helt store øjeblik," siger Jan Rosendal.

"Det er noget, som skal på landsdækkende tv, synes vi," siger han.

Overgået af milliard-bud

Lige som tidligere havde DR og TV2 budt på rettighederne sammen gennem European Broadcasting Union (EBU), der består af mere end 70 public service-medier fra hele Europa.

Aftalen om tv-rettighederne på det europæiske marked til de to vinter-OL og to sommer-OL, som perioden omfatter, har en værdi af 1,3 milliarder euro, skriver det tyske nyhedsbureau dpa.

TV 2 og DR deler OL i Rio i sommeren 2016.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs