MediaWatch

DR Ultra mister kerneseere

DR's kanal for de 7-12-årige, DR Ultra, må se seerne sive væk fra tv'et. Til gengæld er der vækst i forbruget i DR Ultras digitale indhold.

39 pct. af de 7-12-årige seere har vendt DR Ultra ryggen i årets første kvartal sammenlignet med første kvartal i 2014. I samme periode er antallet af seere generelt for samme aldersgruppe kun faldet 21 pct.

Det skiver Politiken på baggrund af tal fra DR Medieforskning.

Samtidig med faldet i det traditionelle tv-forbrug kan DR Ultra notere sig, at forbruget af DR's indhold på nettet til aldersgruppen er steget. Det er imidlertid ikke alle, der vender ryggen til tv, som efterfølgende opsøger DR's onlinetilbud.

"Vores indhold er ikke optimalt tilgængeligt på smartphones og tablets. I dag er DR Ultra kun tilgængelig via dr.dk/ultra og appen DR TV. Men det er jo en voksen-app, den er lavet til deres forældre. De 3-6-årige har allerede en Ramasjang-app, som halvdelen af målgruppen bruger hver uge. Men tilbuddet til de større børn er ikke godt nok. Derfor laver vi nu en app til de 7-12-årige, for tilgængelighed er altafgørende," siger Michael Arreboe, kanalchef for DR's digitale medier, til Poltiken.

DR's anden tv-kanal til børn, Ramasjang, der henvender sig til lidt mindre børn, oplever modsat DR Ultra, at flere børn sætter sig foran tv'et. Blandt de 3-6-årige er antallet af seere steget 34 pct. i første kvartal i år.

For alle personer over tre år er der et lille fald i antallet af seere, dog kun på 1 pct.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

B.T. lukker printavisen, cityredaktionerne nedlægges og chefredaktør Jonas Kuld Rathje stopper, Bog & Idé barsler med streamingtjeneste, og DR gentænker kulturdækningen. Det har været en travl uge i Mediedanmark, men du får overblikket over de vigtigste historier lige her.

Den Uafhængige venter øget vækst i 2022 med dyrere abonnement

Radiostationen, der gik i luften i 2020, lagde 20 kr. til abonnementsprisen i marts, hvilket har fået nogle af de betalende lyttere til at falde fra. Medlemstallet ventes dog at vokse og omsætningen stige i indeværende år, vurderer strategichef Kasper Saugmann.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs