MediaWatch

DR Ultra mister kerneseere

DR's kanal for de 7-12-årige, DR Ultra, må se seerne sive væk fra tv'et. Til gengæld er der vækst i forbruget i DR Ultras digitale indhold.

39 pct. af de 7-12-årige seere har vendt DR Ultra ryggen i årets første kvartal sammenlignet med første kvartal i 2014. I samme periode er antallet af seere generelt for samme aldersgruppe kun faldet 21 pct.

Det skiver Politiken på baggrund af tal fra DR Medieforskning.

Samtidig med faldet i det traditionelle tv-forbrug kan DR Ultra notere sig, at forbruget af DR's indhold på nettet til aldersgruppen er steget. Det er imidlertid ikke alle, der vender ryggen til tv, som efterfølgende opsøger DR's onlinetilbud.

"Vores indhold er ikke optimalt tilgængeligt på smartphones og tablets. I dag er DR Ultra kun tilgængelig via dr.dk/ultra og appen DR TV. Men det er jo en voksen-app, den er lavet til deres forældre. De 3-6-årige har allerede en Ramasjang-app, som halvdelen af målgruppen bruger hver uge. Men tilbuddet til de større børn er ikke godt nok. Derfor laver vi nu en app til de 7-12-årige, for tilgængelighed er altafgørende," siger Michael Arreboe, kanalchef for DR's digitale medier, til Poltiken.

DR's anden tv-kanal til børn, Ramasjang, der henvender sig til lidt mindre børn, oplever modsat DR Ultra, at flere børn sætter sig foran tv'et. Blandt de 3-6-årige er antallet af seere steget 34 pct. i første kvartal i år.

For alle personer over tre år er der et lille fald i antallet af seere, dog kun på 1 pct.

Mere fra MediaWatch

Debat: Mediepolitik uden jordforbindelse

Magter folketing og regering at lave en medieaftale, der kan gennemføres, og vil den fungere i virkelighedens mediemarked? Sporene skræmmer. Den seneste medieaftale fra 2018 er et klart eksempel på, hvor galt det kan gå. Men den var desværre ikke en undtagelse. Sådan lyder det fra rådgiver og tidl. generaldirektør i DR Christian S. Nissen i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs