MediaWatch

Danske Medier ønsker ny medieaftale efter valget

Forholdet mellem de private medier og statens public service medier er så skævt økonomisk, at Danske Medier opfordrer til at genforhandle sidste års medieaftale efter valget.

Foto: Lars Krabbe / Jyllands-Posten

Den fireårige medieaftale, som samtlige partier på Christiansborg sidste år gav håndslag på, bør fornys allerede når det nye Folketing er sammensat efter valget d. 19. juni.

Sådan lyder opfordringen i en leder fra Danske Medier, der dermed stempler ind i valgkampen.

"Det nyvalgte Folketing bør her markere en ny start og hurtigt se på, om den medieaftale, der blev indgået sidste år, er det rigtige svar på at sikre uafhængige medier fremover. Det er beslutninger, der ikke kan afvente, at medieaftalen løber ud," skriver Danske Medier.

Beslutningerne, Danske Medier henviser til, handler grundlæggende om at begrænse de licensfinansierede mediers størrelse, herunder DR's aktiviteter på nettet, hvor organisationen vil sætte en stopper for de skrevne nyheder.

"Danske Medier ser frem til et Folketing, der har forståelse for, at der skal være begrænsninger både økonomisk og indholdsmæssigt i, hvordan de statslige medier – især DR og TV 2 regionerne skal brede sig ind på områder, som de private medier med stor gennemslagskraft har dyrket gennem årene," hedder det i lederen.

Derudover peger Danske Medier også på evalueringen af den nye offentlighedslov samt flere EU-emner, der har indflydelse på danske mediers rammer, som opgaver, det nye Folketing bør tage fat på.

Mere fra MediaWatch

Koda opponerer mod ny musikpolitik i DR

Nye retningslinjer i DR betyder, at kommercielt udgivet musik som udgangspunkt ikke længere skal bruges i programmer. Men public service-stationen bør have fokus på andet end katalog-musikken, mener Kodas adm. direktør.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs