En del af Watch Medier

MediaWatchtorsdag2. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
28.05.2015kl. 08.24

Danske Medier ønsker ny medieaftale efter valget

Forholdet mellem de private medier og statens public service medier er så skævt økonomisk, at Danske Medier opfordrer til at genforhandle sidste års medieaftale efter valget.
Foto: Lars Krabbe / Jyllands-Posten
af LOUISE RESEKE

Den fireårige medieaftale, som samtlige partier på Christiansborg sidste år gav håndslag på, bør fornys allerede når det nye Folketing er sammensat efter valget d. 19. juni.

Sådan lyder opfordringen i en leder fra Danske Medier, der dermed stempler ind i valgkampen.

"Det nyvalgte Folketing bør her markere en ny start og hurtigt se på, om den medieaftale, der blev indgået sidste år, er det rigtige svar på at sikre uafhængige medier fremover. Det er beslutninger, der ikke kan afvente, at medieaftalen løber ud," skriver Danske Medier.

Beslutningerne, Danske Medier henviser til, handler grundlæggende om at begrænse de licensfinansierede mediers størrelse, herunder DR's aktiviteter på nettet, hvor organisationen vil sætte en stopper for de skrevne nyheder.

"Danske Medier ser frem til et Folketing, der har forståelse for, at der skal være begrænsninger både økonomisk og indholdsmæssigt i, hvordan de statslige medier – især DR og TV 2 regionerne skal brede sig ind på områder, som de private medier med stor gennemslagskraft har dyrket gennem årene," hedder det i lederen.

Derudover peger Danske Medier også på evalueringen af den nye offentlighedslov samt flere EU-emner, der har indflydelse på danske mediers rammer, som opgaver, det nye Folketing bør tage fat på.

Relaterede artikler:

  • Torsdags-valg skæpper ekstra i kassen hos ugeaviser

  • Annonce-valgkamp: Løkke snupper Ekstra Bladet - Thorning BT

    For abonnenter

  • Johannes Langkilde sammen med Lars Løkke Rasmussen under valget i 2011, hvor Johannes Langkilde arbejdede for TV 2. | Foto: Mikkel Tariq Khan/Polfoto/Arkiv

    DR mandsopdækker partier med faste korrespondenter

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Make Influence/pr
Digital

Make Influence starter 2023 med ny investor og to færre direktører

To ud af tre direktører udtræder af Make Influence. Samtidig har selskabet fået en ny investor med ombord og planlægger en opdatering af sin platform, oplyser adm. direktør.
  • Bureauer: Betaling garanterer ikke visninger af reklamer på Tiktok
  • Influencerbureauer tager økonomisk opbremsning med ophøjet ro

For abonnenter

Malte Jørstad | Foto: Stine Tidsvilde
Debat

Medieklummen: 2023 er året, hvor du arbejder med AI: Her er 9 værktøjer til at komme i gang

Foto: Pr/discovery
TV

Impact tabte penge på Metoo-dokumentar

For abonnenter

Foto: Screenshot
Ugeblade & Magasiner

Gaffa har kurs mod 10.000 betalende abonnenter

For abonnenter

Republikaneren Mike Gallagher er medlem af Repræsentanternes Hus i USA er formand for et udvalg for kinesiske anliggender. | Foto: Alex Brandon/AP/Ritzau Scanpix
Digital

Republikaner vil forbyde Tiktok i USA

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Digital

VG udvikler transskriberingsværktøj

For abonnenter

Læs også

Foto: Screenshot
Ugeblade & Magasiner

Gaffa har kurs mod 10.000 betalende abonnenter

Musikmediet har tredoblet abonnementsbasen, mens slunkne annonceindtægter har rettet sig. Gaffa ser dog først ind i muligt overskud fra 2024.

For abonnenter

Foto: Aller Foto
Ugeblade & Magasiner

Aller Media hyrer ny direktør

Mediekoncernen forfremmer porteføljechef til at stå i spidsen for digital produktudvikling og brugeroplevelser.

For abonnenter

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Digital

VG udvikler transskriberingsværktøj

Løsningen, som kan genkende over 100 sprog, bygger ligesom Zetlands ”Good Tape” på software fra OpenAI. 

For abonnenter

Seneste nyt

  • Make Influence starter 2023 med ny investor og to færre direktører – 11.32
  • Impact tabte penge på Metoo-dokumentar – 10.45
  • Medieklummen: 2023 er året, hvor du arbejder med AI: Her er 9 værktøjer til at komme i gang – 10.10
  • Republikaner vil forbyde Tiktok i USA – 09.20
  • Gaffa har kurs mod 10.000 betalende abonnenter – 08.25
  • Youtube slukker for annoncer hos danske kristne influencere – 08.18
  • Meta halverede overskud i sidste kvartal af 2022 – 07.25
  • Viaplay lander hollandsk distributionsaftale på streaming – 07.05
  • Podimo indgår partnerskab om distribution med Oister – 1. feb.
  • VG udvikler transskriberingsværktøj – 1. feb.
  • Danske Medier sætter strøm til nye features i Podcastindex – 1. feb.
  • Geelmuyden Kiese finder ny skandinavisk chef for public affairs – 1. feb.
  • Schibsted lukker sammenligningsportal uden for Skandinavien – 1. feb.
  • Den danske medietop halter efter andre nordiske lande i arbejdet med ligestilling – 1. feb.
  • Politiker har separat telefon til Tiktok: Frygter datahøst – 1. feb.
Flere nyheder

Job

  • Life science journalist

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

Se flere jobs

Watch Job

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

  • Erfaren IT Supporter

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

Se flere jobs

Job

  • Life science journalist

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge