MediaWatch

DR: Monte Carlos busreklame får ikke konsekvenser

Samarbejdet mellem Monte Carlo og DR skades ikke af sagen om den drilske busreklame, der nedgør Metroxpress, siger kanalredaktør.

Foto: Mads Nielsen, DR

Den omdiskuterede busreklame, der har givet Monte Carlo-duoen Esben Bjerre og Peter Falktoft ekstra omtale det seneste døgn, slår ikke skår i samarbejdet mellem DR og produktionsselskabet Pineapple, der producerer programmet. Sådan lyder meldingen fra kanalredaktør Irene Strøyer fra DR3. 

Monte Carlo-værter nægter at pille busreklame ned

"Det får ingen konsekvenser. Hvis der bliver begået fejl, må vi blot lære af dem og sørge for, at den ikke sker igen. Længere er den ikke," skriver Irene Strøyer i en besked til MediaWatch.

Blander sig ikke i Facebook

Reklamen, der i går kørte rundt på siden af linje 5A i København med budskabet "#metroxpresserikkeenavis", skulle ifølge Pineapple afprøve grænserne for, hvad man kan indrykke på bybusserne. Idéen opstod, efter Dansk Palæstinensisk Venskabsforening for nogle uger siden fik afvist en kampagne af busselskabet Movia.

Monte Carlos busreklame fjernet

Det var dog ikke diskussionen om grænserne for busreklamer og ytringsfrihed, Monte Carlo fik rejst. I stedet bølgede debatten på de sociale medier mest om, hvorvidt metoden var forenelig med DR's etik og brug af licensmidler.

Reklamen var da heller ikke i sync med DR3's ånd, konstaterede Irene Strøyer i går, hvor hun også bad produktionsselskabet om at få reklamen pillet af bussen. Det er nu fjernet, men kan stadig ses på Facebook, hvor Monte Carlo i går slog busbilledet op på deres væg med overskriften "Vigtig public service meddelelse på hjul". 

"Billedet af bussen på Monte Carlos Facebook-side har jeg ikke tænkt mig at blande mig i, da det holdes inden for programuniverset og dermed i kontekst med, hvad der tales om lige pt."

Klagede over stunt

Reklamen fik i går tidligere formand for Liberal Alliances ungdom, Rasmus Brygger, til at klage til forbrugerombudsmanden. Han mener den overtræder markedsføringsloven ved at miskreditere Metroxpress og kritiserede samtidig, at DR indirekte havde finansieret budskabet, fordi de er kunder hos Pineaple.

Ifølge produktionsselskabet er det dog Esben Bjerre og Peter Falktoft samt redaktionschef Anne Mette Kirk, der har betalt de knap 2500 kr. for busreklamen af egen lomme.

På Metroxpress har sagen ikke vakt stort postyr. Den hører hjemme i småtingsafdelingen, forklarer chefredaktør Jonas Kuld Rathje, og avisen har af samme grund ikke taget kontakt til DR eller Monte Carlo.

"Jeg havde helst været det foruden, men vi har andre ting at tage os af, end at de driller os med en busreklame," siger Jonas Kuld Rathje, der dog ikke synes, forløbet klæder DR.

"Det kan måske lyde lidt plat, at DR altid skal have på puklen, fordi de har en særlig position som public service medie, men det har de nu en gang, og derfor synes jeg, at det bliver lidt uskønt, at DR lægger platforme til det, men det er ikke noget, der holder mig vågen," siger han.

Bød Holger Danske-skulptur op

Det er ikke første gang, at Monte Carlo og DR har fået lige dele opmærksomhed og kritik for at gå til kanten. I 2013 beskyldte auktionshuset Lauritz.com programmet for chikane, fordi Monte Carlo havde budt prisen på en skulptur af Holger Danske op må 2 mio. kr. og herefter trukket buddet tilbage. Lauritz.com valgte at lade auktionen gå om efterfølgende.  

Monte Carlo startede som signaturprogram om eftermiddagen på P3. Det stoppede på kanalen for et år siden, men er fortsat som tv-program på DR3. Efter deres farvel til P3 skiftede Esben Bjerre og Peter Falktoft kort efter til produktionsselskabet Pineapple, der blev stiftet af tv-værten Anders Breinholt (Natholdet på TV 2) og Ricco Wichmann i 2013 i samarbejde med Nordisk Film TV.

Mere fra MediaWatch

Portræt: Pernille Holbøll er både en kontant eksekvator og "et suverænt valg"

Pernille Holbøll er steget til vejrs i Mediedanmark og træder nu ind som ansv. chefredaktør på B.T. Tidligere chefer og kolleger beskriver hende som en af de bedste i branchen til at eksekvere på de digitale strategier, men også hvordan hun har været både kontant og utålmodig, men har gennemgået en udvikling som leder de seneste år.

Jobindex ser overskud vokse med 40 pct.

”Antallet offentlige jobannoncer på det højeste niveau, vi nogensinde har målt,” lyder det fra adm. direktør i Jobindex i forbindelse med offentliggørelse af kvartalsrapport.

DR-sportschef stopper

DR skal se sig om efter en ny sportschef, da den nuværende skifter branche efter syv år i spidsen for DR Sporten.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs