En del af Watch Medier

MediaWatchlørdag28. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
28.04.2015kl. 14.34

Almene boliger påpeger skævheder i frit valg-rapport

Den længe ventede rapport om et friere tv-valg tegner et lidt skævt billede af kollektivt indkøbt tv, mener Danmarks Almene Boliger, som dog hilser rapporten velkommen.
Foto: Finn Frandsen/Polfoto/Arkiv
af CHRISTIAN CARLSEN

Selvom Konkurrence- og forbrugerstyrelsens længe ventede rapport om friere tv-valg for beboere i lejeboliger rammer plet på flere punkter, tegner den også et lidt skævt billede af området for kollektivt indkøbt tv.

Sådan lyder reaktionen fra en central aktør i debatten, interesse- og brancheorganisation Danmarks Almene Boliger (BL).

Hovedkonklusionen i rapporten er, at tv-seerne kan spare penge, hvis de får mere frit valg. Ifølge rapporten vil de 650.000 hustande, som i dag er bundet til en fælles tv-løsning i deres boligforening, kunne spare i gennemsnit 68 mio. kr. om året ved frit tv-valg.

Derfor hilses Konkurrence- og forbrugerstyrelsen anbefaling om, at skal være muligt at fravælge den kollektivt aftalte tv-pakke også velkommen hos BL.

"Det har hele tiden været vores anbefaling til boligorganisationerne, og sådan er ordningen også rigtig mange steder," udtaler Bent Madsen, adm. direktør for BL, om huser ca. 550 almene boligorganisationer, som tilsammen repræsenterer 560.000 boliger.

Der, hvor rapporten rammer en anelse skævt, er ifølge BL, at den ikke tager højde for, at fælles indkøb af tv ikke kun foregår hos almene boliger, men også hos private lejere og i ejerboligforeninger. Faktisk er almene og private ofte gået sammen i fælles antenneforeninger, lyder det.

"Problematikken angår altså alle boligformer," udtaler Bent Madsen.

Billigere ved kolletivt indkøb

Dernæst påpeger BL, at det er beboerne selv, der har besluttet de tv-løsninger, der gælder i deres boligområder.

"Det har de gjort for at få billigere tv ved at udnytte fordelen ved at købe tv-sening ind kollektivt. De har lavet indkøbsforeninger for at få billigere tv - fuldstændigt ligesom staten anbefaler, at man bruger SKI. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens undersøgelse viser da også, at langt størstedelen af beboerne ville få dyrere tv, hvis ikke man købte ind kollektivt," udtaler Bent Madsen med henvisning til, at rapporten konkluderer, at de husstande, der eventuelt vælger at beholde den fælles tv-løsning, kan se frem til en marginal prisstigning på 7 kr. månedligt.

Ifølge rapporten vil 66 pct. af de 650.000 husstande beholde den fælles tv-løsning, selv om de tilbydes frit valg. 15 pct. ventes at fravælge den fælles løsning. De 15 pct. vil kunne spare 149 kr. om måneden i snit.

De resterende 19 pct. af de 650.000 husstande ventes ifølge rapporten at overgå til individuelle løsninger, hvis der indføres frit valg. Det gør de alene, fordi boligforeningen ventes at stoppe med at tilbyde den fælles tv-løsning. Analysen estimerer, at den gruppe kommer til at betale 37 kr. mere om måneden for deres tv.

Relaterede artikler:

  • Frit valg-rapport: Tv-seere i lejeboliger kan spare 68 mio.

    For abonnenter

  • Efterspurgt rapport om friere tv-valg ventes klar i denne uge

    For abonnenter

  • Blå blok langer ud efter regeringen i sag om frit tv-valg

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Pr Foto/jp/politikens Hus
Aviser

Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om"

JP/Politikens Hus landede et trecifret millionunderskud og fik kun vækst på toppen takket være tilføjelsen af distributøren Dao. Læs MediaWatchs interview med topchef Stig Ørskov om årets udfordringer og forventningerne til 2023.
  • JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008
  • Aller Media holder fast i overskud med fingerspidserne
Photo: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
Aviser

JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008

For abonnenter

Photo: Casper Dalhoff
Navne

Chefredaktør for Fyns Amts Avis rykker til redaktørpost på Jyllands-Posten

For abonnenter

Photo: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Medienyt

Dansk Folkeparti bandlyser brug af Tiktok på arbejdstelefoner

For abonnenter

Foto: Emil Agerskov
Medienyt

Mikkel Bjørn bliver Dansk Folkepartis medieordfører

For abonnenter

Læs også

Foto: Jens Dresling
Digital

Podcasts, video og unikt indhold skal lokke flere til Ekstra Bladet+

Målsætningen for avisen er at hente højere vækst i abonnementsbasen end sidste år, fortæller kommerciel direktør Signe Skarequist.

For abonnenter

Photo: Casper Dalhoff
Navne

Chefredaktør for Fyns Amts Avis rykker til redaktørpost på Jyllands-Posten

Tidligere reporter og programredaktør på TV 2 og udviklings- og redaktionschef på TV2 Fyn skal fremover stå i spidsen for Jyllands-Postens Kultur og Liv-redaktion og styrke den digitale udvikling.

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
Aviser

JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008

Faldende printsalg og stigende priser lagde pres på JP/Politikens Hus i 2022. Trods omsætningsvækst på næsten en halv milliard var der utraditionelt underskud på den primære drift. 

For abonnenter

Seneste nyt

  • Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om" – 27. jan.
  • Briefing: Ugen i mediebranchen – 27. jan.
  • Chefredaktør for Fyns Amts Avis rykker til redaktørpost på Jyllands-Posten – 27. jan.
  • Dansk Folkeparti bandlyser brug af Tiktok på arbejdstelefoner – 27. jan.
  • Mikkel Bjørn bliver Dansk Folkepartis medieordfører – 27. jan.
  • JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008 – 27. jan.
  • Britisk universitet etablerer podcastcenter og uddannelse – 27. jan.
  • Salg af digitale annoncer får et løft af usikker økonomi i 2023 – 27. jan.
  • Ny kommerciel chef skal hæve Folkeskolens digitale indtjening – 27. jan.
  • Amazon Prime Video næsten fordobler brugerantallet i Norge – 27. jan.
  • Danmarks Filmakademi udliciterer sekretariat – 27. jan.
  • Polen afviser at reducere moms på bøger – 27. jan.
  • Podcasts, video og unikt indhold skal lokke flere til Ekstra Bladet+ – 27. jan.
  • TV 2-direktør: Kræver stort arbejde at konstatere bevidst logindeling – 27. jan.
  • Ny pressechef vil gøre ALK mere attraktivt for nye medarbejdere – 27. jan.
Flere nyheder

Job

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Life science journalist

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

Watch Job

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Business Intelligence Specialist

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

Se flere jobs

Job

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Life science journalist

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge