
Den svenske koncern realiserede i første kvartal et driftsoverskud før indtjening i associerede selskaber og engangsposter på 142 mio. svenske kr. Det var en fremgang på 24 mio. svenske kr. i forhold til samme periode i 2014, men var et stykke under de 178 mio. kr., som analytikerne ifølge Bloomberg News havde forventet.
Til gengæld var salget noget mere på linje med det ventede, da Modern Times Group kom ud af første kvartal med en fremgang i omsætningen til 3701 mio. svenske kr. fra 3597 mio. svenske kr. i samme kvartal året før. Her havde analytikerne ifølge Bloomberg News ventet en omsætning på 3730 mio. svenske kr. Væksten ligger især i segmentet pay-tv
Dansk salgs-fremgang
På det danske marked, hvor MTG og Viasat blandt andet sælger indhold til tv-udbydere såsom Yousee, Stofa og Waoo, var der en stigning i salget i de første tre måneder af 2015 og MTG raporterer om fortsat vækst for streaming-tjenesten Viaplay. Viasat udbyder også tv-pakker direkte. Her har der været et fald i antallet af abonnenter på 9000 i Norden i de første tre måneder af året.
Desuden skriver Modern Times Group i regnskabet, at hvor det svenske og norske reklamemarked viste en faldende tendens i første kvartal, var det danske marked "stabilt". Den reklamebaserede tv-forretning, free-tv segmentet, der rummer TV3-kanalerne, så en nedgang på 8 pct. i omsætning sammenlignet med første kvartal 2014 og justeret for kursændringer.
Regnskabet bliver ikke modtaget pænt på børsen i Stockholm, hvor Modern Times Group falder 6,1 pct. til 271,50 svenske kr.
/ritzau/FINANS/MediaWatch
Mere fra MediaWatch
Radio- og podcastplatforme håber på mere fair konkurrence med ny støttemodel
Public Service Puljen og Innovationspuljen bliver åbnet for, at der kan søges støtte til lyd - og det er et vigtigt skridt, lyder det fra en række lydproducenter. Mens Podimo ”helt sikkert” vil søge, afventer Radio ABC og Zetland de endelige støttekriterier. Egmont ser nyt forretningspotentiale i aftalen.