En del af Watch Medier

MediaWatchsøndag29. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
05.03.2015kl. 11.38

TV 2: Netflix-samarbejde ikke uden betænkeligheder

TV 2s økonomiske samarbejde med streaminggiganten Netflix sikrede 'Rita' en ny sæson, men det skete ikke uden store overvejelser, fortæller TV 2s fiktionschef.
af PER FANEFJORD LAURSEN

Det var en stor nyhed, da TV 2 i januar kunne præsentere Netflix som medinvestor i tredje sæson af dramaserien 'Rita'.

Men samarbejdet med den amerikanske streaming-gigant kom ikke i stand uden betænkeligheder, fortæller TV 2s fiktionschef til Information.

TV 2 er glad for, at serien overhovedet kan realiseres, og Netflix's engagement stimulerer interessen i udlandet for at købe serien. Men hvad betyder det for stationens egen digitale forretning - TV 2 Play - når Rita findes på Netflix. Fodrer TV 2 i virkeligheden et streaming-monster?

"Der er to scenarier - enten kannibaliserer vi TV 2 Play, det ville være frygteligt - eller samarbejdet betyder, at vi bliver stærkere på alle platforme," siger fiktionchef Katrine Vogelsang TV 2 til avisen.

Styrke i tilstedeværelse

TV 2s rationale blev, at Rita-seriens position bliver stærkere ved at findes på Netflix. 'Breaking Bad' havde vist, at jo stærkere serien blev på Netflix, jo stærkere blev den over det hele.

Fiktionschefen medgiver, at danske digitale tjenester er meget afhængige af dansk indhold. Det skal dansk tv værne om og ikke dele ud af med alt for rund hånd.

Men samlet set hænger det sammen for TV 2, mener hun. TV 2 Play har stor abonnementsfremgang, og flow-tv mister lidt opbakning. Men svækket flow-tv opvejes af det digitale. Hun fremhæver, at i anden sæson mistede Badehotellet 100.000 seere på flow-tv, men forøgede tallet tilsvarende digitalt.

Netflix’ millioner vil udgøre en tredjedel af TV 2s fiktioninvesteringer, der kommer udefra. Et pænt tocifret millionbeløb kommer fra Public Service Puljen og fra regionale filmfonde. Hovedparten er TV 2s egne programbudgetter.

TV 2 vil i år bruge mere end dobbelt så mange penge på fiktion som nogensinde før. Den samlede satsning med seks serier i 2015 løber op i over 200 mio. kr, har fiktionschefen oplyst til Politiken.

Relaterede artikler:

  • Foto: Screenshot

    Fagmedie: Blockbuster slår Netflix på filmudbud

  • Netflix lækker House of Cards ved en fejl

    For abonnenter

  • Youtube og Netflix driver tranformation af tv-mediet

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Pr Foto/jp/politikens Hus
Aviser

Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om"

JP/Politikens Hus landede et trecifret millionunderskud og fik kun vækst på toppen takket være tilføjelsen af distributøren Dao. Læs MediaWatchs interview med topchef Stig Ørskov om årets udfordringer og forventningerne til 2023.
  • JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008
  • Aller Media holder fast i overskud med fingerspidserne
Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
Aviser

JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008

For abonnenter

Photo: Casper Dalhoff
Navne

Chefredaktør for Fyns Amts Avis rykker til redaktørpost på Jyllands-Posten

For abonnenter

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Medienyt

Dansk Folkeparti bandlyser brug af Tiktok på arbejdstelefoner

For abonnenter

Foto: Emil Agerskov
Medienyt

Mikkel Bjørn bliver Dansk Folkepartis medieordfører

For abonnenter

Læs også

Photo: Jens Dresling
Digital

Podcasts, video og unikt indhold skal lokke flere til Ekstra Bladet+

Målsætningen for avisen er at hente højere vækst i abonnementsbasen end sidste år, fortæller kommerciel direktør Signe Skarequist.

For abonnenter

Foto: PR Aller Foto og Video
Ugeblade & Magasiner

Aller Media holder fast i overskud med fingerspidserne

Den danske blad- og magasinforretning har tabt knap 79 pct. af sit overskud, men lagt en smule på toplinjen i 2021/2022, viser mediekoncernens netop offentliggjorte årsrapport.

For abonnenter

Photo: Casper Dalhoff
Navne

Chefredaktør for Fyns Amts Avis rykker til redaktørpost på Jyllands-Posten

Tidligere reporter og programredaktør på TV 2 og udviklings- og redaktionschef på TV2 Fyn skal fremover stå i spidsen for Jyllands-Postens Kultur og Liv-redaktion og styrke den digitale udvikling.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om" – 27. jan.
  • Briefing: Ugen i mediebranchen – 27. jan.
  • Chefredaktør for Fyns Amts Avis rykker til redaktørpost på Jyllands-Posten – 27. jan.
  • Dansk Folkeparti bandlyser brug af Tiktok på arbejdstelefoner – 27. jan.
  • Mikkel Bjørn bliver Dansk Folkepartis medieordfører – 27. jan.
  • JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008 – 27. jan.
  • Britisk universitet etablerer podcastcenter og uddannelse – 27. jan.
  • Salg af digitale annoncer får et løft af usikker økonomi i 2023 – 27. jan.
  • Ny kommerciel chef skal hæve Folkeskolens digitale indtjening – 27. jan.
  • Amazon Prime Video næsten fordobler brugerantallet i Norge – 27. jan.
  • Danmarks Filmakademi udliciterer sekretariat – 27. jan.
  • Polen afviser at reducere moms på bøger – 27. jan.
  • Podcasts, video og unikt indhold skal lokke flere til Ekstra Bladet+ – 27. jan.
  • TV 2-direktør: Kræver stort arbejde at konstatere bevidst logindeling – 27. jan.
  • Ny pressechef vil gøre ALK mere attraktivt for nye medarbejdere – 27. jan.
Flere nyheder

Job

  • Life science journalist

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

Watch Job

  • Business Intelligence Specialist

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • People and Operations Partner

Se flere jobs

Job

  • Life science journalist

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge