MediaWatch

Fond for terrordræbt instruktør og producent godt fra land

Foreningen Finn Nørgaard har foreløbig indsamlet 33.000 kr. på få dage. Det forventes, at beløbet kommer til at stige.

Foto: Jens Dresling/Polfoto

Donationerne har fundet vej til Foreningen Finn Nørgaard, der er blevet oprettet efter terrordrabet på den 55-årige filminstruktør og producent Finn Nørgaard ved Krudttønden i København.

Der er foreløbig indsamlet 33.000 kroner, men Kirsten Weiss Mose fra Københavns Stift forventer, at pengene vil fortsætte med at strømme ind i forbindelse med bisættelsen af Finn Nørgaard, der finder sted i dag.

Penge frem for blomster

Finn Nørgaards venner og familie har opfordret folk til at donere penge til Finn Nørgaard Foreningen i stedet for at give blomster.

Pengene, der bliver indsamlet, vil gå til projekter, der støtter udsatte børn og unge.

Foreningen er oprettet for "at ære Finn og sikre, at hans gavmilde personlighed og værdier løftes videre i livet".

Troede på det ordentlige samfund

"Det sidste, han ville ønske, var, at hans død skulle være et symbol på fremmedgørelse og kulturelle konflikter," skriver Finn Nørgaards søstre tirsdag i et mindeord, der er bragt i flere medier.

"Han troede på, at vi skulle gøre alt, hvad vi kunne for at skabe et ordentligt samfund".

Ligesom til begravelsen af 37-årige Dan Uzan, der blev dræbt efterfølgende ved synagogen i København under attentatet i sidste weekend, deltager flere prominente politikere og religiøse ledere ved Finn Nørgaards bisættelse, herunder statsminister Helle Thorning-Schmidt (S).

/ritzau/

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Ny rapport om danskernes nyhedsbrug, første skridt mod aftale for DPCMO, startskud på Se og Hør-strategi og et nødopråb fra produktionsbranchen er blandt nogle af ingredienserne, der har sat smag på denne uge i mediebranchen. Få et overblik i ugens briefing.

EU vil kræve strengere kontrol med statslige annoncekroner

I et nyt udspil lægger Europa-Kommissionen nu op til flere krav til gennemsigtighed og fair tildeling, når alt fra regeringer til statsejede virksomheder køber reklameplads hos medierne. Forslaget møder opbakning hos Danske Medier, der dog overordnet ser lovforslaget som dårligt nyt for mediebranchen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs