En del af Watch Medier

MediaWatchsøndag29. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
17.11.2014kl. 09.24

Lorry henter ny direktør fra TV 2

Marketingchef på TV 2, Morten Kjær Petersen, bliver ny direktør for TV 2 Lorry. Han afløser direktør Dan Tschernia, der stopper efter 25 år på Lorry.
Foto: Ditte Valente, POLFOTO
LOUISE RESEKE | MORTEN BANG JØRGENSEN

Opdateret kl. 09.50 med kommentar fra bestyrelsesformand Frede Jørgensen og kl. 10.05 med kommentar fra Morten Kjær Petersen.

Morten Kjær Petersen

  • Marketingdirektør TV 2 2013 –
  • Chef for kommunikation og fundraising, Red Barnet, 2010 – 2013
  • Chef for DR P3 og P4 2007– 2010
  • Redaktionschef, "Aftenshowet" 2006-2007
  • Marketingchef - DR Radio 2004 – 2006
  • Chef for P3 produktion, 2003– 2004
  • Redaktionschef, P3 2002-2003
  • DR, 1996 – 2000
Kilde: LinkedIn
Det bliver marketingchef for TV 2, Morten Kjær Petersen, der skal afløse Dan Tschernia i direktør-stolen på TV 2 Lorry, erfarer MediaWatch.

Morten Kjær Petersen har været på TV 2 i godt halvandet år, hvor han kom til fra en stilling som kommunikations- og fundraisingchef i Red Barnet.

Han har derudover en længere karriere bag sig i DR – blandt andet som eventchef og redaktionschef på P3, chefredaktør på P3, P4, der rummer DR's regionale redaktioner, samt Radioavisen og kommer altså med erfaring fra både den redaktionelle og kommercielle del af et mediehus.

Brænder for regionaljournalistik

"Morten har i ansættelsesprocessen præsenteret os for store visioner omkring de mange muligheder, han ser i TV2/Lorry. Morten insisterer på, at god regional journalistik er vigtigere end nogensinde, nu hvor globalisering og polaritet er stigende. Vi får en direktør, hvis hjerte banker for den regionale journalistik, og som vil kæmpe for at TV2/Lorry forbliver vigtig for borgerne i hovedstadsregionen, og så får vi en direktør, der udover store ambitioner for produktet, også står for nogle gode ledelsesprincipper", udtaler bestyrelsesformand, Frede Jørgensen, i en pressemeddelelse.

Morten Kjær Petersen havde selv søgt stillingen hos Lorry, og han peger også selv tilbage på sin fortid som chefredaktør for DR's regioner.

”Nu har jeg haft en afstikker nogle år med marketing, men derudover har jeg blandt andet også en fortid med DR’s regioner, så regionaljournalistikken og dens muligheder har altid ligget meget på sinde,” siger Morten Kjær Petersen til MediaWatch.

Sparerunde venter

Morten Kjær Petersen, 45, tager på TV 2 over fra direktør Dan Tschernia, efter TV 2 Lorry i slutningen af august meldte ud, at Dan Tschernia stopper efter 25 år på Lorry. Omkring 50 søgte stillingen.

Den nye direktør skal bl.a eksekvere de besparelser på Lorry, der skal skære 3,6 mio. kr. af budgettet fra næste år. Pengene skal bl.a. findes ved at lukke to programmer og ved at omlægge arbejdsfordelingen på redaktionen.

Sparerunden er en konsekvens af medieaftalen for de kommende fire år, der blev indgået på Christiansborg før sommerferien af samtlige partier. Den indeholder et krav om 2 pct. besparelser for de statsejede og finansierede mediehuse, DR og TV 2-regionalerne, mens bevillingen til Radio24syv fastholdes.

Direktørskiftet sker efter et år, hvor TV 2 Lorry har været i modvind, efter det kom frem i fagbladet Journalisten, at regionalstationen har trukket 177.000 kr. på licensmidlerne for at dække et underskud i medlemsklubben Club Lorry.

Et notat fra kulturministeriet fastslog senere, at medlemklubben var ulovlig, og Club Lorry blev nedlagt 1. september.

Relaterede artikler:

  • Foto: Ditte Valente, POLFOTO

    Ny TV 2 Lorry-direktør klar på mandag

    For abonnenter

  • Foto: Ditte Valente, POLFOTO

    Knap 50 vil være direktør for TV 2 Lorry

    For abonnenter

  • Foto: Ditte Valente, POLFOTO

    Lorry skal have ny direktør: Hvem søger jobbet?

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Pr Foto/jp/politikens Hus
Aviser

Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om"

JP/Politikens Hus landede et trecifret millionunderskud og fik kun vækst på toppen takket være tilføjelsen af distributøren Dao. Læs MediaWatchs interview med topchef Stig Ørskov om årets udfordringer og forventningerne til 2023.
  • JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008
  • Aller Media holder fast i overskud med fingerspidserne
Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
Aviser

JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008

For abonnenter

Foto: Casper Dalhoff
Navne

Chefredaktør for Fyns Amts Avis rykker til redaktørpost på Jyllands-Posten

For abonnenter

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Medienyt

Dansk Folkeparti bandlyser brug af Tiktok på arbejdstelefoner

For abonnenter

Foto: Emil Agerskov
Medienyt

Mikkel Bjørn bliver Dansk Folkepartis medieordfører

For abonnenter

Læs også

Foto: Jens Dresling
Digital

Podcasts, video og unikt indhold skal lokke flere til Ekstra Bladet+

Målsætningen for avisen er at hente højere vækst i abonnementsbasen end sidste år, fortæller kommerciel direktør Signe Skarequist.

For abonnenter

Outdoor var en af årets vækstvindere på annoncemarkedet - godt hjulpet på vej af bl.a. folketingsvalget. | Foto: Jens Dresling
TV

Salg af digitale annoncer får et løft af usikker økonomi i 2023

Det danske annoncemarked voksede i 2022, hvor genåbningens effekter værnede mod de værste konsekvenser af krig og inflation. Markedet vil dog tabe fart i 2023, vurderer Kantar Gallup og bureauchefer.

For abonnenter

Foto: Casper Dalhoff
Navne

Chefredaktør for Fyns Amts Avis rykker til redaktørpost på Jyllands-Posten

Tidligere reporter og programredaktør på TV 2 og udviklings- og redaktionschef på TV2 Fyn skal fremover stå i spidsen for Jyllands-Postens Kultur og Liv-redaktion og styrke den digitale udvikling.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om" – 27. jan.
  • Briefing: Ugen i mediebranchen – 27. jan.
  • Chefredaktør for Fyns Amts Avis rykker til redaktørpost på Jyllands-Posten – 27. jan.
  • Dansk Folkeparti bandlyser brug af Tiktok på arbejdstelefoner – 27. jan.
  • Mikkel Bjørn bliver Dansk Folkepartis medieordfører – 27. jan.
  • JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008 – 27. jan.
  • Britisk universitet etablerer podcastcenter og uddannelse – 27. jan.
  • Salg af digitale annoncer får et løft af usikker økonomi i 2023 – 27. jan.
  • Ny kommerciel chef skal hæve Folkeskolens digitale indtjening – 27. jan.
  • Amazon Prime Video næsten fordobler brugerantallet i Norge – 27. jan.
  • Danmarks Filmakademi udliciterer sekretariat – 27. jan.
  • Polen afviser at reducere moms på bøger – 27. jan.
  • Podcasts, video og unikt indhold skal lokke flere til Ekstra Bladet+ – 27. jan.
  • TV 2-direktør: Kræver stort arbejde at konstatere bevidst logindeling – 27. jan.
  • Ny pressechef vil gøre ALK mere attraktivt for nye medarbejdere – 27. jan.
Flere nyheder

Job

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Life science journalist

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

Watch Job

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • People and Operations Partner

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Head of Compliance, DLA Piper Denmark

  • Danske Rederier søger klimakonsulent til barselsvikariat

Se flere jobs

Job

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Life science journalist

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge