MediaWatch

Amerikansk investeringsselskab køber op i TDC

The Capital Groups Companies, der forvalter mere end 7.500 mia. kr., har købt stort ind af TDC-aktien og er nu den største ejer af tele- og mediekoncernen.

Foto: Carsten Snejbjerg/Polfoto/Arkiv

Det amerikanske investeringsselskab The Capital Groups Companies (CGC) har kastet sin kærlighed på TDC for 3,6 mia. kr., skriver Jyllands-Posten.

Ifølge en meddelelse fra TDC passerede  selskabet onsdag en ejerandel på mere end 10 pct., og det gør CGC til den største TDC-ejer, skriver avisen.

"Sammenlignet med andre europæiske teleoperatører står TDC stærkt. Det kan godt være, at udbytteniveauet er kommet ned fra et ekstremt højt niveau til et mere sammenligneligt niveau, hvor andre selskaber også kan være med, men TDC er stadig en meget stabil investeringscase," siger Morten Imsgard, senioranalytiker i Sydbank, som bud på, hvorfor CGC har valgt at investere kraftigt i TDC netop nu.

CGC forvalter en formue på vegne af private investorer, fonde, selskaber og investeringsforeninger på mere end 7.500 mia. kr. Opkøbene øger CGC's aktiepost til godt 81 mio., der har en nuværende markedsværdi på omkring 3,6 mia. kr.

CGC's interesse for TDC blev først synlig i sommer, da selskabet den 25. juli rundede en ejerandel på mere end 5 pct. skriver Jyllands-Posten.

TDC ejes af 44.000 aktionærer. Heraf ejer tre selskaber, der alle er amerikanske, mere end 5 pct.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Læs også

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs