MediaWatch

Kjersgaard: "Journalister er rådvilde og stoler ikke på deres egen dømmekraft"

Journalister stoler ikke nok på sig selv og deres materiale i interviewsituationen, mener Clement Kjersgaard, der afviser at komplekse emner og spørgsmål skræmmer seerne væk.

Foto: Joachim Adrian/Polfoto/Arkiv

Det er ikke de svære spørgsmål og komplekse emner, der får seerne til at slukke eller zappe væk, men journalister, der behandler emnerne for ringe eller kedeligt.

Det siger DR-værten Clement Kjersgaard i et interview til Politiken i forbindelse med premieren på det nye talkshow 'Vi ses hos Clement'.

Clement Kjersgaard flytter til DR1

Han mener, at mediernes krise har været med til at svække journalisters autoritet og selvtillid, og derfor er der langt mellem de gode tv-interviews.

"En af grundene er, at journalister er rådvilde og ikke stoler på deres egen dømmekraft. Blandt andet fordi det går så skidt for medierne – fordi publikum i stort tal forlader tv-stationerne, dagbladene, det hele. Det fører meget let til, at man ikke stoler på materialet. Man tvivler på publikum, man tvivler på sig selv – og man tvivler på historien," siger Clement Kjersgaard til avisen.

Læser seertal med lup

Selv deler DR-værten ofte vandene med sin debatterende interviews senest som vært for Debatten på DR2. Clement Kjersgaard er bl.a. blevet hædret med Publicistprisen for sit arbejde, men også kritiseret og kaldt en "dialogdræber" på tv.

Til Politiken siger han, at han ikke mener, at man kan eller skal sætte regler op for interviews, og at han selv altid har læst seertal "med lup", fordi han ikke vil acceptere en modsætning mellem det populære og det vigtige, som han mener er norm og sovepude på mange redaktioner.

'Vi ses hos Clement', der prioriterer "den lange uredigerede samtale' ifølge DR selv, blev sendt første gang onsdag aften på DR1.

Talkshowet er Clement Kjersgaards 14. programserie. I januar havde han 10 års jubilæum som vært på DR.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

B.T. lukker printavisen, cityredaktionerne nedlægges og chefredaktør Jonas Kuld Rathje stopper, Bog & Idé barsler med streamingtjeneste, og DR gentænker kulturdækningen. Det har været en travl uge i Mediedanmark, men du får overblikket over de vigtigste historier lige her.

Den Uafhængige venter øget vækst i 2022 med dyrere abonnement

Radiostationen, der gik i luften i 2020, lagde 20 kr. til abonnementsprisen i marts, hvilket har fået nogle af de betalende lyttere til at falde fra. Medlemstallet ventes dog at vokse og omsætningen stige i indeværende år, vurderer strategichef Kasper Saugmann.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs