MediaWatch

S: Ærgerligt med lavere seertal til EM-landskamp

Trods seerekord på Kanal5 til tirsdagens EM kvalifikationskamp, var seertallet 800.000 mindre end lignende kvalifikationsopgør på TV 2 i 2011.

Fodboldlandsholdet EM-kamp i tirsdags på Kanal5 hentede en  seerrekord på 940.000 seere, men det er stadig 800.000 færre seere, end tilsvarende kampe mod Portugal og Norge havde på TV 2 i efteråret 2011

Det viser en beregning, som Jyllands-Posten har fået foretaget.

Nok kan Kanal5 modtages af en meget stor befolkningsandel, men kanalen er ikke top of mind hos særlig mange, og det påvirker seertallet, selv til en vigtig kvalifikationskamp. Det er kernefodbold fans, der finder frem til kampen.

Det bekymrer ikke DBU, at SBS Discovery af UEFA har købt rettighederne til alle kvalifikationskampe frem til 2018. DBU's fokus er at gøre noget for fodboldfans, snarere end at kigge på seertal, oplyser kommerciel direktør Katja Moesgaard, DBU.

S: Flere burde kunne se

Men Socialdemokraternes idrætsordfører Flemming Møller Mortensen ærgrer sig og håber, at DR og TV 2 vil holde fast i kampene, som han kalder en national idrætsbegivenhed, som flere bør se.

"Socialdemokraternes holdning er stadigvæk, at det ville være ønskeværdigt, hvis Danmarks Radio eller TV 2 kunne matche de kommercielle stationers i buddene til kampene," siger han til Jyllands-Posten.

Ikke nyt tema

Problematikken om landskampe på tv er langt fra ny. De danske tv-selskaber har delt fodboldlandskampe i 18 år.

Den første gang, en landskamp kunne ses andre steder end på DR1 eller TV2, var landkampen Slovenien–Danmark tilbage i 1996. Kampen blev sendt på TV3 og trak 850.000 seere.

Selve EM 2016 turneringen ikke er solgt til en broadcaster, mens VM i 2018 er allerede solgt til TV 2 og DR.

TV 2 kan modtages af 95 pct., mens Kanal 5 ifølge egne oplysninger har en teknisk penetration på 85 pct. (dog 73 pct. når målt på "kendskab til modtagelse" i Gallup Annual Survey)

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Læs også

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs