MediaWatch

DR får kritik for historie om politiklager

Man skal huske at spørge den angrebne part - også når det er politiet. DR får kritik af Pressenævnet for historie om politiklager.

Foto: Colourbox

Lader man en kilde hævde, at en politibetjent har brækket hans arm fem steder, har betjenten ret til at komme med sin version af den sag. 

Det fastslår Pressenævnet, der kritiserer DR for ikke at gengive politiets forklaring i en sag om politiklager.

I DR1-udsendelsen 'Hvad du ikke vidste om Danmark - politiklager' i november gik DR kritisk til retssikkerheden i Den Uafhængige Politiklagemyndighed (DUP), der behandler klager over politiet. I programmet omtales seks konkrete sager. Pressenævnets kritik omhandler en af disse.

En kilde, der har klaget til DUP, fortæller, at politiet har brækket hans arm fem steder i forbindelse med en anholdelse. DR fortæller, at klagen ikke har ført til tiltale, at DUP ikke har foretaget sig yderligere i sagen. Men alene det, at kilden på skærmen hævder, at politifolkene har gjort det, kan skade og krænke politiassistenterne, mener nævnet.

"På denne baggrund, og da politiassistenternes version af, hvad der skete, ikke fremgik af udsendelsen, finder Pressenævnet, at udsendelsen indeholder en ensidig fremstilling af episoden og udtaler kritik heraf."

Pressenævnet baserer sin kritik på den grundregel, at medier så vidt som muligt skal kontrollere, om oplysningerne i en historie holder. Det omfatter blandt andet, at man skal høre den part, som oplysningerne er krænkende over for. Angreb og svar bør desuden, hvor det er rimeligt, bringes i sammenhæng og på samme måde.

DR har tidligere erkendt over for DUP, at programmet ikke var i orden og har af samme grund ikke genudsendt det.

DR1's ansvarshavende redaktør er blevet pålagt at offentliggøre nedenstående afgørelse i en speak.

”DR får kritik af Pressenævnet

 

Sagen drejer sig om udsendelsen ”Hvad du ikke vidste om Danmark – Politiklager” fra november. 
Udsendelsen var kritisk i forhold til behandlingen af borgernes klager over politiet til Den Uafhængige Politiklagemyndighed.
Blandt dem, der har klaget over politiet, er en mand, som i udsendelsen fortalte, hvordan han blev stoppet af to politifolk, hvoraf den ene greb fat i hans arm og vred den rundt, så den brækkede fem steder. Manden klagede derefter til Den Uafhængige Politimyndighed, der så på sagen, men besluttede, at der ikke var grundlag for at rejse tiltale mod politiassistenterne.
De to politiassistenters version af, hvad der skete, fremgik ikke af udsendelsen. DR har tidligere erkendt, at udsendelsen er ensidig og ikke lever op til DR’s egne regler for fairness og god presseskik.
Og nu følger Pressenævnet op og siger, mandens forklaring kan være krænkende og skadelig for politifolkene, og at DR burde have undersøgt mandens oplysninger nærmere og også givet de to politiassistenter mulighed for at fortælle, hvad der skete.
Det gjorde DR ikke, og derfor får DR kritik af Pressenævnet."

Mere fra MediaWatch

Læs også

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs