MediaWatch

TV 2's frilufts-baby vil være større

TV 2 Fri har i sit første leveår etableret sig på tv-markedet, men med beskeden seertilslutning. Næste skridt er vækst, siger kanalchef Sune Roland, TV 2 Networks.

TV 2-koncernens nyeste kanal, TV 2 Fri, runder i dag ét år.

Kanalen blev sat ud på markedet den 5. maj 2013, efter TV 2 i flere år havde holdt sig tilbage med knopskydninger.

TV 2 valgte lidt overraskende en ren udpræget livsstilskanal, en fritids- og frilluftskanal, da koncernen var klar til at udvide porteføljen.

"TV 2 Fri tegner ny trend i samfundet og nu på tv. Mindre koncept - mere interesse- og historiedrevet indhold. TV2 Fri er en organisk tv-kanal, der ikke er bange for lavt tempo og det uperfekte,” sagde daværende programchef TV 2 Network, Maiken Wexø lige før premieren.

Siden da har TV 2 Fri kunne samle en share én procent af al tv-sening - samme niveau om f.eks. Discovery, TLC og Canal 9.

Når det går allerbedst, har TV 2 Fri seertal på 100.000, men kanalens gennemslagskraft er dog begrænset i lyset af en penetration på 50 pct.  I løbet af gennemsnitlig uge er knap 600.000 danskere forbi TV 2 Fri. 

Penetrationen på oppe på 50 pct, hvilket er samme niveau som ved premieren for ét år siden, selv om TV2 fri siden da har vundet en plads på Boxer TV.

"Jeg skal ikke lægge skjul på at – som altid – er det et klart og defineret mål at vækste og blive større.  Det handler om at gøre nødvendigheden af kanalen endnu tydeligere for seeren," siger kanalchef Sune Roland, TV 2 Networks.

Favne bredere

Han peger på, at TV 2 Fri rent faktisk klarede sig ganske pænt i brand-analysen 'BAV', som blev udført i efteråret 2013 – blot få måneder efter TV 2 Fris premiere.

"Skal vi blive bedre, handler det om at gå fra at være lidt smal niche-kanal, som nogle af de tidligere programmer har været, til at gå bredere og invitere flere ind i vores univers med historier og universer som de kan relatere til – og inspireres af. Og her er det vigtigt, at vi åbner op for så mange som muligt," siger Sune Roland.

49 pct. af TV 2 Fri-programmerne er danskproducerede, herunder det daglige magasinprogram ”Frihuset”. Samlet set er 60 pct. af programtimerne fra Norden. 

TV 2 Fri kommende programplaner involverer nye serier til efteråret og løbende events, som danskerne skal involveres i  ude i virkeligheden og via nettet og sociale medier.

Senest har kanalen annonceret 'Naturen LIVE – Forårskuller'.

Wexø: TV 2 Fri bedre fra start end Charlie 

TV 2: Ældre bliver mere afgørende for seersucces 

Mere fra MediaWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs