MediaWatch

Bureau: Eurosport kan give SBS annoncegevinst på 6-8 mio.

Discovery's overtagelse af Eurosport betyder, at SBS Discovery kan hente en annoncegevinst i Danmark på 6-8 millioner kroner,  afhængig af hvor godt koncernen udnytter potentialet, spår GroupM.

Discovery Communications udvider sin ejerdel af Eurosport International til 51 pct., oplyser Discovery Communications og franske TF1 Group.

Dermed udvides SBS Discoverys kombinationsmuligheder og aftryk i Norden - også selv om Eurosport fortrinsvis består af niche sportsgrene.

De største sportsrettigheder fra Eurosport, der bl.a. tæller tennis og motorløb, kan f.eks. passe ind på mandekanalen 6'eren - måske hovedkanalen Kanal5, lød nordisk CEO Henrik Ravns tanker for et par måneder siden, mens hele SBS Discovery vil kunne indsætte sin muskler på at markedsføre Eurosport som "sportsvolumen kanal”.  På  længere bane åbner det op for bedre muligheder for rettighedskøb.

Annonceplus på 8 mio.

Fakta er dog, at Eurosport ikke fylder ret meget i Danmark. Kanalen har kun lidt over 0,5 pct. af den kommercielle sening i personer 21-50 år og knap én pct. i 'mænd 21-50', påpeger GroupMs Kenneth Brenøe.

“Men det er klart, det udvider SBS Discovery’s lager (af trp’er), og giver dem mulighed for at levere flere kampagner i de perioder, hvor der er udsolgt. Og det styrker deres profil i mandemålgruppen,” siger trading director Kenneth Brenøe.

GroupM forventer, at øvelsen dernæst er at flytte rundt på rettigheder mellem kanalerne for at udnytte dem bedre og styrke kanalerne samlet.

“Jeg spår, at den udvidede kombination kan hente en økonomisk gevinst i Danmark på omkring kr 6-8 millioner kroner. Afhængig af hvor godt de udnytter potentialet.”

SBS Discovery og Eurosport henter bla. en gevinst i kraft af, at annoncørerne tidligere kunne købe Eurosport separat på kampagner til en langt lavere pris, end hvad SBS Discovery vil tage nu. De vil bundle kanalerne med de eksisterende kanaler, som SBS Media også har gjort med Discovery og TLC fra efteråret. 

Beskeden nordisk gennemslagskraft

Eurosport har næppe afgørende rettigheder i Norden, der for alvor kan flytte shares til SBS Discovery Media og lægge pres på andre aktører, vurderede tidligere TV 2 Sport-direktør Claus Bretton-Meyer før jul.

Eurosport er præget af nichesport. Der er begrænset fodbold og ingen unik cykelsport. Kanalen går andre veje med f.eks. unik fuld dækning af de store maratonløb i storbyerne.

"De har meget få - næsten ingen rettigheder - som har en bred tiltrækning,” sagde Claus Bretton Meyer.

"Med udgangspunkt i den position MTG har taget på sportsrettigheder - specielt i Danmark, men også i de øvrige nordiske lande, så er det svært at se, hvordan Eurosport på kort sigt kan styrke kombinationen SBS Discovery. Først hvis de byder på de største sportsrettigheder, kan det skabe en udfordring for MTG."

Brik i TV3-udfordring

Den nye markedsaktør 'SBS Discovery'  med seks tv-kanaler, der opstod i 2013, tegnede sig for 19,7 pct. af den kommercielle sening i 2013 (i 21-50 år).

Med Eurosport i porteføljen tager koncernen et lille skridt mod at fylde mere og udfordre TV3-kanalernes position. En øvelse der ikke lykkedes i fusionsåret 2013.

I 2012 stod SBS TV og Discovery Networks hver for sig med henholdsvis 16,8 pct. og 3,9 pct.  Hver for sig landede SBS TV og Discovery altså svækket i 2013, i forhold til i 2012.

Retfærdigvis skal nævnes, at det nye tv-selskab ikke for alvor udnyttede programsynergierne mellem kanalerne i 2013. Men det sker i år. Nu kombineret med Eurosport.

TV3-kanalerne, der nu tæller hele fem kanaler i familien, stod for en share på 23,8 pct., eller 0,8 mere end i 2012. Hele ‘MTG TV- pakken' - TV3's samlede kommercielle tilstedeværelse - samlede 25,2 pct. af seningen.

Fagfolk: Sådan fusioneres Discovery og SBS 

Mere fra MediaWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs