MediaWatch

Roj TV tager sagen til Højesteret

Højesteret skal nu tage stilling til, om den kurdiske tv-station skal have sendetilladelse. Roj TV blev i juli kendt skyldig i at opfordre til terror. Terrordommen ligger dog fast.

Højesteret skal tage stilling til, om den kurdiske tv-station Roj TV skal have ret til at sende fjernsyn. Det besluttede Procesbevillingsnævnet onsdag, skriver Danske Medier.

Terrordommen, selskaberne har fået, får selskaberne dog ikke mulighed for at få prøve Højesteret.

Østre Landsret kendte i juli selskaberne bag Roj TV, Roj TV A/S og Mesopotamia Broadcast, skyldige i at opfordre til terror og støtte kurdiske PKK, der af amerikanske og europæiske myndigheder regnes for en terrororganisation.

Østre Landsret skærpede dengang byrettens dom i sagen og idømte Roj TV bøder for i alt 10 mio. kr. samt fratog kanalen sendetilladelsen. Byretten havde afvist at frakende Roj TV sendetilladelsen. 

Bøder og dom får selskaberne altså ikke lov at få prøvet ved Højesteret, har Procesbevillingsnævnet besluttet, det er alene fratagelsen af sendetilladelsen, der skal for retten igen.

De to selskaber indgav i midten af august konkursbegæring, fordi de ikke kan betale bøderne.

ROJ TV går konkurs
Roj TV anker mistet sendetilladelse til Højesteret
Dom koster Roj TV sendetilladelse og millionbøde 

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Flere historier om mediekoncerners sparerunder, Disneys søsætning af første nordiske produktion og opkøbet af it-medie har alle været med til at præge nyhedshimlen over Mediedanmark i denne uge. Få overblikket her.

Politiken-ledelse nedbringer antallet af fyringer

Fire af de varslede fyringer er nu erstattet med frivillige fratrædelser. Medarbejderne har ”en stærk forventning” om, at de videre forhandlinger vil føre til, at antallet af fyringer ender på nul.

Jyllands-Posten indleder forhandlinger om frivillige fratrædelser

Medarbejderne er vendt tilbage til arbejdet, fordi de oplever, at ledelsen nu åbner for forhandlinger om vilkårene for afskedigelser af seks redaktionelle medarbejdere. Der er indledt individuelle forhandlinger om frivillige fratrædelser, fortæller ansv. chefredaktør Jacob Nybroe.

Poul Madsen trækker sig fra Den Uafhængige

Små tre måneder efter at være tiltrådt som arbejdende bestyrelsesformand og medejer af Den Uafhængige er Poul Madsen stoppet i begge roller. Han fortsætter dog som mediets ”gode ven”.

Jysk Fynske-ledelse genovervejer alle udviklingsprojekter

Mediekoncernens omkostninger stiger med tocifret millionbeløb i 2023, mens indholdssalget er udfordret af inflation og stramme budgetter. Derfor skal alle udviklingsprojekter genevalueres – herunder lokalsatsningen med 24 digitale betalingsmedier, som adm. direktør ikke kan love at holde hånden under.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs