En del af Watch Medier

MediaWatchfredag27. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
11.06.2013kl. 10.56

DR ikke længere forpligtet til at bringe Morgenandagt

Den nye public service-kontrakt stille ikke specifikt krav om, at Morgenandagten skal indgå i DR's dækning af den kristne kulturarv. I praksis, siger DR, vil det dog næppe føre til ændringer.
af JULIE HORNBEK TOFT

DR er ikke længere, formelt, forpligtet til at bringe den daglige transmission fra morgenandagten fra Københavns Domkirke. Den tidligere public service-kontrakt udspecificerede, at DR skulle dække morgenandagten og kristne højtider som en del af formidlingen af den kristne kulturarv.

Formidling af kristen kulturarv er stadig et krav. Men i den nye kontrakt, der overordnet mindsker detailreguleringen af DR og den formelle politiske indblanding i, hvilke programmer DR skal sende, er specificeringen af de særlige programmer slettet.

I praksis vil det  dog næppe få nogen betydning for programmet, der bringes hver morgen på tv-kanalen DR K, siger kanalredaktør på DR K, Flemming Hedegaard Larsen:

”Tro og eksistens er en væsentligt stofområde på DR K, og vi vurderer løbende, hvordan vi dækker det bedst. Men intet peger på, at vi skulle stoppe med at sende Morgenandagten, der er et relevant tilbud i vores portefølje.”

Politisk mærkesag

Morgenandagten har ført en noget omtumlet tilværelse. I forbindelse med sammenlægning af P1 og P2 blev den flyttet over på  DAB og DR2's morgenflade. Det mødte kritik fra flere kirkelige personer - heriblandt DR-bestyrelsesmedlem Katrine Winkel Holm, at programmet blev flyttet fra en bred kanal til nogle smallere kanaler. 

Efter relanceringen af DR2 og DR K har den fået nyt hjem på DR K, der nu er blevet DR's "kirkekanal" . Den findes stadig på Dr.dk og på DAB. 

I forhandlingerne om medieaftalen for 2013-2014  har DR's dækning af den kristne kulturarv været en mærkesag for især Dansk Folkeparti. Den nye public service-kontrakt udspecificerer, at DR i sin public service-redegørelse skal redegøre konkret for sin formidling af den kristne kulturarv. Punktet var i redegørelsen for 2012 ikke et selvstændigt fokus, men indgik i andre afsnit som kultur, tv og musik.

Danske Folkepartis medieordfører Morten Marinus, siger, at partiet gerne "vil gå med livrem og seler", når det gælder DR's dækning af den kristne kulturarv.

"Vi forventer ikke, at der i praksis vil ske ændringer i sendefladen. Men vi vil gerne gøre det lettere at holde øje med DR på det område," siger han.
 

Relaterede artikler:

  • Ny PS-kontrakt tvinger DR til større økonomisk åbenhed

  • DR K bliver kirke-kanal

  • Lytterne er ved at finde Morgenandagten

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Jacob Nielsen/mediet Markedsføring.
Digital

Ny kommerciel chef skal hæve Folkeskolens digitale indtjening

Den vigtigste opgave for den kommende digitale chef bliver at øge de digitale indtægter hos Fagbladet Folkeskolen, fortæller nyligt tiltrådt adm. direktør. 
  • Mediet Markedsføring ansætter ny chefredaktør
  • Kunstig intelligens og automatisering vil vinde større indpas i mediebranchen i år

For abonnenter

Foto: Francis Mascarenhas/Reuters/Ritzau Scanpix
Digital

Amazon Prime Video næsten fordobler brugerantallet i Norge

For abonnenter

Foto: Andreas Haubjerg
Forlag

Polen afviser at reducere moms på bøger

For abonnenter

Foto: Gingers Eyes Photography
Debat

Medieklummen: "Får det der metavers nogensinde ben at gå på?"

Foto: Jens Dresling
Digital

Podcasts, video og unikt indhold skal lokke flere til Ekstra Bladet+

For abonnenter

Foto: Tv 2 / Danmark
TV

TV 2-direktør: Kræver stort arbejde at konstatere bevidst logindeling

For abonnenter

Læs også

Foto: Janus Engel
Medienyt

Stadig flere danskere søger væk fra nyheder

En stigende andel af befolkningen er blevet nyhedstrætte og vælger aktivt nyheder fra, viser årlig rapport om danskernes medievaner fra DR Medieforskning.

For abonnenter

Foto: Tv 2 / Danmark
TV

TV 2-direktør: Kræver stort arbejde at konstatere bevidst logindeling

TV 2s kommercielle direktør understreger, at TV 2 Play skelner mellem uforsætlige og systematiske videredelinger af logins til tjenesten.

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
Digital

Podcasts, video og unikt indhold skal lokke flere til Ekstra Bladet+

Målsætningen for avisen er at hente højere vækst i abonnementsbasen end sidste år, fortæller kommerciel direktør Signe Skarequist.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Ny kommerciel chef skal hæve Folkeskolens digitale indtjening – 11.52
  • Amazon Prime Video næsten fordobler brugerantallet i Norge – 11.00
  • Danmarks Filmakademi udliciterer sekretariat – 09.55
  • Polen afviser at reducere moms på bøger – 09.20
  • Podcasts, video og unikt indhold skal lokke flere til Ekstra Bladet+ – 08.25
  • TV 2-direktør: Kræver stort arbejde at konstatere bevidst logindeling – 07.59
  • Ny pressechef vil gøre ALK mere attraktivt for nye medarbejdere – 07.00
  • Stadig flere danskere søger væk fra nyheder – 26. jan.
  • Norske medier opgraderer radiomåling hos Nielsen – 26. jan.
  • Medieklummen: "Får det der metavers nogensinde ben at gå på?" – 26. jan.
  • DR Nyheders redaktion i Australien åbner i efteråret – 26. jan.
  • Læge sagsøger TV 2 for mere end en million kroner – 26. jan.
  • Medierapport viser markant stigning i unges brug af Tiktok – 26. jan.
  • Bureauer: Betaling garanterer ikke visninger af reklamer på Tiktok – 26. jan.
  • Buzzfeed flyver til vejrs efter nyt Meta-samarbejde – 26. jan.
Flere nyheder

Job

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Life science journalist

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Redaktionschef til DR Syd

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

Watch Job

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

  • People and Operations Partner

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

  • Revisor med minimum et par års erfaring

Se flere jobs

Job

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Life science journalist

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Redaktionschef til DR Syd

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge