MediaWatch

TV3 Sport - konsolidering eller krig?

Med TV3's opkøb af TV 2 Sport og Discoverys opkøb af SBS Media er bolden givet op til en større omrokering på sports-tv markedet.

De seneste månederne tv-opkøb lægger op til sceneskift på sports-tv markedet. TV3 sætter sig med opkøbet af TV 2 Sport tungt på sporten - ikke mindst premium fodbold med Champions League, Superliga og Premiere League på programmet - og Discovery Communications lurer i kulissen efter opkøbet af SBS Media samt 20 pct. af Eurosport.

"TV3 står med købet af TV 2 Sport endnu stærkere på sportsområdet, hvor de i forvejen har købt offensivt ind den senere tid bl.a. med rettigheder til Premier League," siger vicedirektør Ulf Lund, YouSee, der ikke har misset mange lejligheder til at advare TV 2 Sport om prissætningen af kanalen, der er steget i takt med sportsrettighedernes opadgående kurve.

"På sin vis har det været et tveægget sværd, at der har været mange aktører på sportsområdet, for det har været med til at presse priserne op. Vi har igen og igen advaret mod himmelflugten på sportsrettigheder, men grundlæggende har det ikke virket. Man kan overveje, om det kan have en stabiliserende effekt, at der nu forsvinder en spiller (når TV 2 Sport forsvinder som selvstændig aktør, red.), men det er ikke nemt at gennemskue eller forudsige."

Mere krig
Muligheden for konsolidering er dog ikke mere sandsynlig end det modsatte - mere konkurrence og krig på rettighedsområdet, vurderer indkøbsansvarlig på mediebureauet OMD, Claes Braagaard:

"For TV3-gruppen er overtagelsen alt andet lige en styrkelse, men spørgsmålet er, hvor stor en styrkelse det bliver. Når jeg ikke falder på halen over det, skyldes det, at vi i samme moment går og venter på, hvad der sker, når Discoverys opkøb af SBS Media bliver godkendt. Discovery har også købt 20 pct. af Eurosport, og hvis det betyder, at de vil i offensiven på sportsområdet, så har de umiddelbart flere midler til at investere i sportsrettigheder på nordisk niveau end MTG," siger Claes Braagaard.

TV3 har to år til at udnytte sin dominans på den lukrative topfodbold - rettighederne til Champion League og Superligaen skal i udbud igen i 2015, mens Premie League-udbuddet følger senere. Til den tid kan sportslandskabet ændrer sig markant igen.

"At der sker en lille konsolidering af en lille sportskanal som TV Sport er jo ikke det, der kommer til at betyde alverden for handlen med sportsrettigheder, tværtimod kan det netop være med til at intensivere kampen. Politikerne har jo også en forventning om at DR og TV 2 går ud og købet de store rettigheder, og det kan jo også være med til at presse priserne op," siger Claes Braagaard med henvisning til, at regeringen i kraft af den genindførte sportsliste lægger op til, at public service kanalerne sikrer sig de vigtigste landskampe.

Lige nu og her får ejerskiftet af TV 2 Sport dog ikke pris-konsekvenser for seerne, siger YouSee.

"Umiddelbart får TV3's overtagelse af hele TV 2 Sport ikke nogen betydning for pris og distribution. Vi har en aftale med TV 2 Sport, som indtil videre bare fortsætter. Hvor længe kan jeg ikke fortælle, men på et tidspunkt skal vi ud i en genforhandling, og det bliver selvfølgelig en armlægning," siger vicedirektør Ulf Lund.

- LR

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere