MediaWatch

Bureauer uenige om Discovery-opkøb

Discovery-opkøbet af SBS og en generel konsolidering på det kommercielle tv-marked vækker blandede følelser hos tv-markedets største tv-indkøbere.

Discovery Communications opkøb af SBS og udsigt til en sammenlægning er næppe en game changer for den kommercielle tv-marked.

Men den generelle konsolidering, hvor  kommercielle tv-kanaler samles på færre selskaber, vækker blandede følelser hos tv-markedets store tv-indkøbere.

Discoverys opkøb af SBS er ingen revolution på det kommercielle tv-marked set med danske mediabureau-øjne, mener Aegis Media, selv om Discovery og lillesøster TLC lægger i alt fire sharepoint til SBS-kanalerne, påpeger TV Director Mikael Ostenfeld.

SBS vil gnave sig ind på TV3-gruppens kommercielle share. Til gengæld er TV3 i færd med at købe TV 2 Sport af TV 2 og derved vinde et par sharepoint på den konto, påpeger Mikael Ostenfeld.

Konkurrence stækkes
Trading Director Kenneth Brenøe, GroupM, der køber ca 45 pct. procent af al tv i markedet, har blikket stift rettet på det store billede.

Der er en konsolidering i gang; TV3 indleder salgssamarbejde med MTV og Vh1, og TV3 opkøber TV2 Sport - og senest kommer så Discoverys opkøb af SBS. Det vil stække konkurrence på tv-markedet, frygter han:

“Der er nu tre meget store aktører på tv-markedet, og så to mindre alternativer i Nat Geo og Canal8-9. Det betyder at hvis Discovery og SBS bundler salget, som Viasat har gjort, vil gennemsnitspriserne stige i markedet. Samtidig betyder det mindre planlægnings- og handlefrihed for annoncørerne; man  køber ind på én enkelt tv station, og så leveres kampagnen på en lang række forskellige kanaler uden mulighed for selv at vælge til eller fra,” siger Kenneth Brenøe.

Ingen basis for prisudvikling
Opløbet er et stærk rygstød til SBS, og konsolidering er godt for tv-markedet, mener OMD's Trading Director, der ikke er så bekymret for prisdannelsen.

“Under andre omstændigheder ville jeg skæve bekymret til priserne, men der er ikke meget i markedsprognoserne, der trækker i retning af prisstigninger på tv her ved indgangen til 2013,“ siger han.

Mere fra MediaWatch

Læs også

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs