MediaWatch

Wexø: TV 2 Fri bliver ingen nichekanal

Det "ægte, naturlige" tv bliver kodeord for TV 2 Fri, der vil satse på dansk indhold for de voksne m/k'er, siger kanalchef Maiken Wexø, TV 2 Networks.

Tv-markedet får endnu en spiller på banen næste år, der skal konkurrere om de voksne seere. TV 2 Fri, som TV 2 lancerer til foråret, vil gå efter danskere med hang til have og hobby, natur og friluftsliv - af begge køn, siger kanalchef Maiken Wexø, TV 2 Networks.

"TV 2 Fri henvender sig til voksne danskere og fifty-fifty mænd og kvinder. Det er ikke en kvindekanal," siger hun.

Aldersmæssigt vil målgruppen begynde dér, hvor TV 2 Zulus målgruppe slutter, og TV 2 Charlies ikke er begyndt endnu - nemlig de 40 år og opefter. Det vigtigste er dog, at kanalen får et bredt fokus - TV 2 Fri skal ikke ses som en ny nichekanal, forklarer hun.

"TV 2 Fri skal være en bred kanal, der skal give mening for rigtig mange danskere. Det er det helt grundlæggende og vigtige i strategien bag, at når TV 2 lancerer en ny kanal, så skal det være en kanal med bred appel," siger Maiken Wexø.

Potentiale som Charlie
Seerpotentialet for TV 2 Fri vil tilsvarende ligge mere på linje med de bredere mellemkanaler som TV 2 Zulu eller TV 2 Charlie (der i tredje kvartal var Danmarks tredje største) end en nichekanal som TV News, siger kanalchefen. 

"Principielt tror jeg den på sigt vil kunne nå et niveau, der minder om TV 2 Charlies," siger Maiken Wexø, der understreger, at seertilslutningen vil afhænge helt af, hvilken distribution kanalen ender med at få - herunder om den centrale distributør YouSee vil tage kanalen ind i varmen.

Er det ikke imod den generelle "niche-tendens" at lancere brede kanaler?

"Jo, men det er en helt bevidst TV 2-strategi, at vi satser på at skabe stærke kanalbrands med stor personlighed og identitet, der når bredt ud," siger Maiken Wexø, der samtidig afviser, at en ny bred kanal til voksne danskere vil kannibalisere på TV 2-hovedkanalen.

"Vi er dygtige til at schedulere sikre, at kanalerne komplementere hinanden ad den vej. Det har vi ret stor ekspertise i, og den kommer vi også til at bruge her," siger Maiken Wexø.

Som det nye medlem af TV 2-familien bliver TV 2 Fri også et vigtigt led i kampen for at bevare TV 2-gruppens samlede dækning.  

"Når hovedkanalen går "ung", så skal TV 2 Fri også være med til at sikre TV 2's samlede familieshare," siger Maiken Wexø med henvisning til, at TV 2-hovedkanalen står foran en større programmæssig overhaling i 2013.

Mest dansk live
Indholdsmæssigt vil hovedvægten ligge på det danskproducerede, go her spiller det to timers daglige live magasin, som TV 2 indtil videre har løftet sløret for, en væsentlig rolle.

"Det vil betyde, at TV 2 Fri med det samme bliver den kanal, der sender mest dansk live indhold," sige Maiken Wexø, der uddyber, at sendetiden på kanalen vil blive fra kl. 9 om morgenen til kl. 24.

I alt var 11 nye kanalmuligheder i spil på TV 2 - slutspillet stod mellem to, og heraf var det altså Fri, der løb af med sejren.

"Vi glæder os rigtig meget, vi har arbejdet på det her længe, og det er en kanal, der vokser på os, fordi den indholdsmæssigt bliver meget true og får vægt på det ægte og organiske i modsætning til det meget konceptualiserede tv," siger Maiken Wexø.

- LR

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs