MediaWatch

Tv-forbrugsvækst har toppet

Tv-forbrugets voldsomme vækst i de senere år topper formentlig i 2011, men det skyldes ikke, at de digitale unge svigter flow-mediet.

Det danske tv-forbrug er vokset kraftigt med hele 36 procent over de seneste tre år. Det skyldes ankomsten af stadig flere forskelligartede kanaler, der falder i seernes smag, herunder ikke mindst TV 2 News.

Men status for 2011 viser, at forbruget falder en smule for første gang siden 2007.

Indtil videre har en gennemsnitsdansker (3 år eller ældre) set 197,6 minutters tv per dag, i 2011 hvilket er 2,1 minutter mindre per dag end samme periode sidste år.

Mediabureauet MEC advarer dog branchen om at overtolke data.

“Faldet i seertiden er kun på 1,1 procent, og det sker fra et meget højt niveau. Dertil kommer at en stor del af faldet kan forklares med, at tv-forbruget i juni måned var væsentligt lavere i 2011 end i 2010, hvor der som bekendt var VM i fodbold med dansk deltagelse. Ser man bort fra juni måned, var faldet i seertiden i 2011 kun 0,7 procent,” siger Broadcast Researcher Michael Jensen, MEC.

Børn svigter mediet
At dømme efter pressens dækning af unges digitale medievaner, kunne man umiddelbart tro, at det primært er dem, der vælger tv fra, men sådan forholder det sig langt fra.

“Realiteten er, at teenagers og 21-30 årige brugte næsten lige så lang tid foran tv-skærmen i 2011 som i 2010. Derimod så børn, ældre over 70 år samt folk i 30’erne væsentlig mindre tv i år,” siger han.

Børn reducerede tv-forbruget med 6,5 procent, de ældste reducerede seningen med 4,7 procent, mens de 31-40 årige så 4 procent mindre tv i 2011. De 51-60 årige gik derimod den modsatte vej og øgede tv-forbruget med 4,4 procent.

Det er fortsat de ældste, der ser mest tv. Personer over 70 år ser stadig mere end 4,5 timers tv pr. dag.

Stort dansk tv-forbrug
Sammenlignet med Norge, Sverige og Finland ser en dansker ca. en halv time mere tv pr. dag. Den forskel kan dog skyldes metodeforskelle i opgørelsen af den totale tv-sening, påpeger MEC.

For alle lande gælder, at tv-forbruget i 2011 er faldet. I Finland kun marginalt, men i Sverige og Norge ca. 4-5 minutter pr. dag. I Norge begyndte faldet allerede i 2010.

Kilde: Gallup, MEC.

Mere fra MediaWatch

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs