MediaWatch

TV 2 skruer ned for Jes Dorph i løbet af februar

Den næste måned er Jes Dorph fortsat talsmand for, at TV 2 opkræver abonnement til januar, og 'Mr. TV 2' er muligvis væk fra TV 2-skærmen fra februar.

'Mr. TV 2', Jes Dorph-Petersen, forlader TV 2 til foråret efter 22 år. Den erfarne vært skifter til TV3 for at tegne TV3's fodbolddækning.

Han har opsagt sin stilling på TV 2 pr. den 31. marts 2012, men vil fortsat være TV 2-vært i december og januar. Det er ikke afgjort, hvor meget han er på skærmen i februar og marts, oplyser TV 2.

Jes Dorphs afgang er et midlertidigt imagetab for TV 2 og TV 2 Nyhederne, men også et yderst ubelejligt tab. Jes Dorph er nemlig frontfiguren i TV 2's store kampagne for at sikre en smertefri indførelse af abonnement til januar. Han er symbolet på TV 2-brandet og var repræsentant for, at det nye ekstra abonnement for hovedkanalen er alle pengene værd.

TV 2 Nyhederne er nok svækket en kort periode, påpeger branding specialist, Niels Folmann, men værre er, at Jes Dorph er TV 2-institutionen, der pryder forsiden på de landsomdelte foldere, hvor man gør opmærksom på risikoen for at miste TV2 fra januar 2012, hvis man ikke betaler abonnement, påpeger han.

“Han er en institution, der jo ikke kun dækker nyheder, men også kongehus, årskavalkader, sport osv,” siger Niels Folmann.

Jes Dorph skulle nedtones
TV 2's projekteder Stig Møller Christensen mener ikke, at Jes Dorph-Petersens opsigelse ændrer noget ved TV 2's konverteringskampagne, der rummer to budskaber i ét - at MPEG2 signalet slukkes den 11. januar og TV 2's overgang til betalingskanal.

Kampagne-spottet med Jes Dorph vil køre videre til 11. januar, oplyser han.

“Vores info-spots med Jes Dorph har haft en meget stor effekt i forhold til at skabe kendskab til abonnementsbetalingen blandt antennehusstande i efteråret, og det er lykkedes til fulde med et uhjulpet kendskab tæt på 100 procent. Det har hele tiden været meningen at bruge Jes Dorph Petersen-spottet mindre i december og januar, og kampagnen kører videre som planlagt med en række andre aktiviteter frem mod 11. januar,” siger han.

Boxer: Færdig med Jes Dorph
Boxer TV har netop afviklet en kampagne for køb af TV 2 som enkel kanal - også med Jes Dorph som symbolet på TV 2's kvaliteter.

“Vi har brugt Jes Dorph i et tv-spot. Vi er heldigvis i den situation, at Jes Dorph allerede har udspillet sin rolle i Boxers markedføring. Så vi står ikke over for at skulle lave eventuelle ændringer,” siger direktør Steen Ulf Jensen.

Mere fra MediaWatch

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs