MediaWatch

TV 2: A la carte-lovgivning får ringe effekt

Politiske lovindgreb for et friere valg af tv-kanaler vil ikke revolutionere markedet, spår TV 2-familien med fem kanaler.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens netop offentliggjorte analyse, 'Distribution af tv-kanaler’, anbefaler, at politikerne bør se på mulighederne for at skaffe seerne mere frit tv-valg.

Styrelsen vurderer, at markedet ikke selv sikrer borgerne dette og anbefaler derfor et politisk initiativ, der kan sikre et friere valg, når seere først har erhvervet sig en grundpakke med tv-kanaler, der ikke må være betalingskanaler.

Med fem forskellige betalingskanaler er den store TV 2-familie også i Konkurrencestyrelsen og politikernes søgelys som tv-udbyder, på linje med de andre kommercielle kanaler.

Salgsdirektør for tv-kanaler, Alexander Nørgaard-Madsen, TV 2, siger, at TV 2 altid støttet, at digital teknolgi bør udnyttes til seernes fordel – det ændrer Konkurrencestyrelsens rapport ikke på.

Behov for supplement
Alexander Madsen ser endda et potentielt ledigt marked åbne sig blandt de husstande, der nu nøjes med en eller anden grundpakke – men som gerne ville have lidt mere.

“Det bør være muligt at nøjes med f.eks. TV 2 Charlie på toppen af en grundpakke – eller måske en TV 2 pakke indeholdende alle vore kanaler. Seerne skal have flere alternative muligheder, som giver mening for dem,” siger han og minder om, at den opbakning og de seertal, TV 2-kanaler har, ikke giver anledning til at frygte den øgede konkurrence, som øget valgfrihed vil give.

Mister mængderabat
Omvendt vil køb af enkeltkanaler kaste et ubarmhjertigt lys på et andet aspekt af problematikken - nemlig at seerne får en væsenlig mængderabat, når de køber tv i pakker.

Det er en af årsagerne til, at TV 2 ikke forventer, at enkeltsalg vil være interessant i særlig mange husstande.

“Mange husstande har typisk brug for 5-7 kanaler udover DR’s. Disse husstande vil formentlig stadigvæk købe en pakke af kanaler - det vigtige er dog, at de selv har valgt den.”

Husstandene er ikke klar
En anden årsag til, at Alexander Madsen ikke umiddelbart tror på revolutioner for distributionsmarkedet - uanset mulige politiske tiltag - er, at reel valgfrihed i de danske husstande kræver, at alle ser tv med en bestemt digital teknologi, som i dag kun er benyttes i 10-15 procent af de danske hjem.

“Så øget valgfrihed bliver ikke den revolution, som mange i markedet mener. Det bliver en udfordring, som i højere grad handler om prissætning.”

På den baggrund håber TV 2, at valgfrihed indfases som en naturlig evolution, som markedet selv står for. Flere distributører er allerede i gang med at udvikle og tilbyde disse nye koncepter.

Mere fra MediaWatch

Top 20: Sæsonfinaler trak færre live-seere

Efterårets største danske underholdningsformater rundede sæsonen af i sidste uge, men i modsætning til sidste år nåede finaleprogrammerne med en enkelt undtagelse ikke over en mio. live-seere.

Nent udfaser Viafree og går i partnerskab med ViacomCBS

Nent trækker i 2022 stikket på sin reklamefinansierede streamingplatform i Norden, Viafree, til fordel for et partnerskab med en af verdens spillere inden for annoncefinansieret streaming. Nent skal fortsat stå for lokalt annoncesalg.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs