MediaWatch

Global: Apples newsstand skuffer

Den typiske Ipad-bruger er en gift mand på 40, Apples newsstand er for kedelig, Bonnier-magasin droppet efter et nummer og WSJ opruller sin egen oplagsfusk...



Apples digitale kiosk får et 7-tal
Minolines app-anmeldelse er ikke overstrømmende positiv over for Apples digitale kiosk, der blev tilgængelig via en opdatering med version 5 af styresystemet iOS til Iphone og Ipad tidligere på ugen. Den promoverer eksempelvis ikke magasiner lige så godt som en af de konkurrerende tablets Nook. Apple giver heller ikke udgiverne nye værktøjer til at reklamere for deres titler eller fremme krydssalget. Den får et 7-tal på den nye skala af Minonline.com. Bonnier udtrykker dog glæde over initiativet.

Ipad-brugere er mænd omkring 40
Den finske mediekoncern Sanoma har gennemført en undersøgelse blandt 3.673 tilfældige Ipad-brugere. Blandt dem, som svarede på undersøgelsen, er hele 82 procent mænd, der er omkring 40 år, højt lønnet og i faste forhold, skriver Kampanje.com. Måske siger det mere om, at den type mænd gider at deltage i Ipad-undersøgelser.

Forbes.com i høj brugervækst
Den digitale chef for Forbes.com med det pudsige navn Lewis Dvorkin har medvirket til at øge brugertallet på magasinets site med 40 pct. i august og september, hvor det nåede op på 23 millioner. Det skyldes, at han har åbnet sitet op for flere bidragsydere, alle er nemlig indholdsproducenter fra bloggere, brugere og annoncører til journalister, mener han. Trods alt. Det skriver Nma.co.uk.

Fighte over WSJ’s oplagsfusk
Først blev News Corp.-selskabet Dow Jones, der ejer Wall Street Journal, frygtelig fortørnet over the Guardians dækning af, at avisens europæiske udgave havde pumpet sit oplag kunstigt op via nogle annoncøraftaler, der førte til, at en WSJ-direktør trak sig fra sin post. Den var propfyldt med forkerte oplysninger, lød kritikken. Nu bakker WSJ dog indirekte op om Guardians historier ved selv at skrive en, der indeholder en lignende oprulning af de skumle oplags-aftaler, skriver Cjr.org.

Bonnier dropper spil-magasin efter et nummer
Det var ikke mange chancer spil-magasinet Laser fik i Sverige. Efter et nummer lægger Bonnier det ned, skriver Dagensmedia.se. Det kan ifølge en redaktør for Egmonts spil-magasin skyldes, at der er spilnyheder og sites overalt, derfor var der måske ikke plads i markedet til endnu et magasin.

Baby tror, at magasin er Ipad, der er i stykker
De yngste iblandt os har tilsyneladende svært ved at forstå ideen med magasiner. Hvorfor sker der ikke noget, når man trykker på et billede? Det undrer en baby sig over på dette klip fra Jezebel.com.

- TBH

Mere fra MediaWatch

B.T. henter ny journalistisk chef fra Frihedsbrevet

Videochef på Frihedsbrevet og tidligere video- og podcastredaktør på Ekstra Bladet rykker videre til B.T., hvor hun skal udvikle og drive det snart 100 pct. digitale medies journalistik mod nye formater.

Læs også

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs