MediaWatch

TV 2: Vi venter og ser

TV 2-direktør afventer, om regering og en ny kulturminister lukker ned for TV 2-salg og product placement-indtjening.

Den helt nyvalgte Uffe Elbæk (R) blev søndag aften udnævnt til ny kulturminister, og må siges at repræsentere et markant stilskifte fra den afgående minister.

Men det får ikke TV 2s direktør Merete Eldrup til at strø om sig med tolkninger. TV 2-ledelse må dog forholde sig til, at den nuværende regering som opposition løbende har truet med at ændre flere ting fra det smalle medieforlig fra maj 2010, der kan påvirke TV 2.

Hvor meget det bliver til, og hvor hurtigt, er straks langt mere usikkert. Den nye radikale minister er ikke nødvendigvis helt på linje med f.eks. den daværende oppositions førende medietalsmand Mogens Jensen (S)

De tiårige planer om et TV 2-salg er i hvert fald endegyldigt aflyst, fremgik det af flere meldinger mandag.

”Det ser det ud til. Min holdning er, at hvem der skal eje TV 2 er et spørgsmål ejeren besvarer – ikke direktøren,” siger Merete Eldrup.

TV 2 afventer
Har man lyttet til den gamle opposition, synes det også overvejende sikkert, at et nyt flertal afblæser TV 2s tilladelse til at anvende og tjene penge på product placement. Men Merete Eldrup er ikke klar til at lukke den kommercielle mulighed ned.

“En product placement aflysning har jeg ingen forventning om, men vi må vente og se.”

TV 2 har siden januar, hvor medieforliget trådte i kraft, været overordentlig forsigtige med at udforske indtjeningsmulighederne i product placement.

TV 2 Sport, som TV 2 ejer 51 procent af, har derimod afprøvet mulighederne i product placement finansierede programserier.

Friere DR råderum
Det er også kommet frem, at den nye kulturminister gerne ser, at man løsner på det råderum, som DR har til at udfolde sig i – ovenpå nyeste medieforlig.

Ruster TV 2 sig nu til et hårdere programmodspil fra DR1 i primetime?

“Det kan jeg ikke se nogen steder. Jeg opfatter nu i øvrigt, at DR hele tiden har haft frit slag i forhold til at konkurrere med TV 2 i og udenfor primetime,” siger TV 2-direktøren.

Opdateres...

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Opsigelse i Ekstra Bladets ledelse, Podimo henter trecifret millionbeløb og Zentropa-chef frygter "international leverpostej" i dansk fiktiion er nogle af de vinde, der har blæst og formet det danske medielandskab i denne uge. Få dit overblik her.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs