MediaWatch

TV 2 Charlie modprogrammerer sig til succes

TV 2 Charlie var i sidste uge Danmarks tredjestørste kanal – lige foran TV3 og DR2. Placeringen skyldes ikke mindst søndagens Morten Korch-film, 'Der brænder en ild', der fik 327.000 seere, og som blev det tredjemest sete program nogensinde på Charlie. Seerniveauet har vakt opmærksomhed i TV 2's programledelse - blandt andet fordi filmen hverken fik opbakning fra promotionspots eller crosspromotion.

TV 2 Charlie var i sidste uge Danmarks tredjestørste kanal – lige foran TV3 og DR2.

Placeringen skyldes ikke mindst søndagens Morten Korch-film, 'Der brænder en ild', der fik 327.000 seere, og som blev det tredjemest sete program nogensinde på Charlie.

Seerniveauet har vakt opmærksomhed i TV 2's programledelse - blandt andet fordi filmen hverken fik opbakning fra promotionspots eller crosspromotion.

Fokus på det grå tv-guld
Filmen er led TV 2 Charlies strategi om, at kanalen skal finde sit eget publikum – også på aftener, hvor der er stor konkurrence fra andre kanaler. Ét af virkemidlerne er at tilbyde målgruppen over de 50, som er stor, en gammel dansk film søndag ved 21-tiden – dog ikke nødvendigvis en Morten Korch-film.

“Når andre kanaler sender ugens bedste film, dansk drama eller nyhedsudsendelser har mange danskere over 50 år fået øje på, at TV 2 Charlie leverer et reelt og godt alternativ i form af f.eks. en gammel dansk film. Og disse seere finder Charlies tilbud, også selv om TV 2 ikke laver cross-promotion til sin nichekanal på dette tidspunkt,” siger planchef Anne Garlichs, TV 2 Networks.

Seerne finder Charlie
Søndagens filmseertal indikerer, at Charlies modne seergruppe godt kan få klikket sig frem til Charlie mellem søndagens mange andre tilbud. De er motiveret af, at TV 2's søndagsfilm især er rettet til 21-50-årige, og TV3's filmmålgruppe er ofte endnu yngre.

Anne Garlichs og kollegaer kan glæde sig over, at TV 2 Charlies share set over de seneste fire uger er øget med knap ét procentpoint til 4,7 procent (3+), sammenlignet med samme uger sidste år.

Stringent krimi-branding
Ud over danske film kan Charlies vækst forklares med kanalens stringente programlægning af gamle kriminalserier under brandet ‘krimisommer’. Netop TV 2 Charlies pakketering og branding af krimiserier modtog stor ros fra Politikens tv-anmelder Henrik Palle for nylig.

"Sommertid er og bliver krimitid. De lyse nætter er som skabt til bloddryppende rædsler, makabre mord og skræmmende skurke. Og det behov har TV 2 Charlie sat sig for at dække effektivt. Så stort set hver eneste aften er der mulighed for at se eller gense nogle af tv-krimiens mere mindeværdige produktioner,” skrev han i Poltiken. 

Mere fra MediaWatch

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs